Hanna
    Hej! Går just nu det samhällsvetenskapliga programmet. Har valt till matte 3b, men vill läsa till arkitekt, alltså ingen ingenjörsarkitekt utan en som skissar på hus och andra byggnader. Räcker den utbildningen jag går eller måste jag läsa upp något ämne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    Arkitekt - utbildningar på högskolenivå kräver för Särskild behörighet, godkända betyg i Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Du behöver alltså även få godkänt betyg i Nk2.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret! Är det möjligt att läsa upp naturkunskap 2 på något sätt? Hur och vart isåfall?
    • Anna : Fråga SYV på din skola om du kan läsa Naturkunskap 2 - t.ex inom Individuellt val eller som en U-kurs /utökat, utanför programmets 2500 poäng/. Om inte det blir möjligt, kan du komplettera Efter gymnasiet - på Komvux eller på en folkhögskola, eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och anmäla dig till en Prövning.