Hej Angelica,

    det är ganska ovanligt att en elev går om en årskurs på gymnasiet pga icke-godkända betyg. Allt som oftast får man fortsätta läsa vidare, trots sina icke-godkända betyg.

    Ingen kan tvinga dig gå om, och å andra sidan, om du vill gå om, till exempel, så kan du inte kräva det. Det är rektor som fattar beslut i detta fallet. För att en elev ska kunna gå om, oavsett om hen vill eller inte, måste rektor ansöka om "förlängd studiegång", förlängd utbildningstid. Det brukar beviljas endast om särskilda omständigheter finns som t.ex långvarig sjukdom /läkarintyg kan krävas/ eller svåra sociala omständigheter eller att det har hänt ngt. särskilt alt. att eleven elitidrottar samtidigt som hen går på gymnasiet.

    Sammanfattningsvis, är mitt svar att jag tror inte du kommer att gå om. Mitt råd till dig är att du funderar på att byta program. Utan godkänt betyg i matematik 1 uppfyller man inte kraven för examensbevis, oavsett program. På alla program krävs det lägst E i matte 1. Detta även om eleven för övrigt har A-betyg i alla kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Ok, tack så mycket. Gäller samma sak om man får underkänt i kemi? Att man inte kan ta examen?
    • Anna : Sammanlagt måste man för att uppfylla kraven för examensbevis ha minst 2250 godkända poäng och 2500 Betygsatta poäng, dvs det är max 250 F-poäng som man kan ha. Kemi 1 är en 100 poängskurs. Har man F i Kemi 1 och i matte 2 - så är det 200 poäng. Kemi 1 och matte 2 och matte 3 är sammanlagt 300 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100 p., men t.ex Fysik 1a är 150 p. Så om man t.ex har F i Kemi 1 och i Fysik 1a - då har man "uppfyllt kvoten", kan inte ha fler F. I annat fall får man Studiebevis.
    • Anna : Kraven för gymnasieexamen kan du se info om bl a på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen