Stina
    Hej! Jag vill gärna plugga till psykolog och undrar vart jag kan hitta vad det krävs för att bli antagen? Jag gick ut gymnasiet 2005 och har alltså den gamla betygsskalan..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina!

    För att kunna jobba som Psykolog>> i Sverige, måste man få legitimation från Socialstyrelsen, dvs det är strikta krav som ställs. Det är psykologprogrammet som gäller. Behörighetskraven är - Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik B och Samhällskunskap A.

    Om du har ett slutbetyg från 2005 och har alla betyg lägst G, godkända - då har du garanterat Grundläggande behörighet. Om du har några IG i ditt slutbetyg, då spelar det roll hur många POÄNG utgör de kurser i vilka du har IG betyg. IG får inte utgöra mer än max 10% av poängen. Detta står bl a på Antagning.se>> som är en hemsida där man gör ansökan till högskoIeutbildningar i Sverige.

    Samhällskunskap A var "på den tiden" en obligatorisk kurs för ett Slutbetyg. Matematik B vet jag inte om du har godkänt betyg i. Om du inte har godkänt betyg i matematik B, kan du nu läsa eller göra prövnng i matematik 2, som är en motsvarande kurs.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV