Louise
    Hej!

    Jag gick ut med ett samlat betygsdokument 2012 och undrar vad jag behöver komplettera för att ha grundlig behörighet till högskola.

    Kurser jag har avslutat med minst godkänt:
    Bild 100p
    Bild och form, grundkurs 50p
    Moderna språk 1,2 och 3, 300p
    Engelska 5 och 6, 200p
    Estetisk orientering, 100p
    Idrott och Hälsa A 100p
    Religionkunskap A 50p
    Svenska 1 och 2 200p

    Efter det har jag gått en yrkesutbildning och fått följande kurser:
    Information och kommunikation 100p
    Branchkunskap 100p
    Servicekunskap 100p
    Företagsekonomi 1 och 2, 200p
    Redovisning 2 100p
    Programhantering 100p
    Personaladministration 100p
    Gymnasiearbete (fick reda på, av min projektledare, att dessa poäng inte räknades?)

    Jag håller förnuvarande på att studera Matte 1b och Entreprenörskap och företagande, vardera 100p.

    Vilket blir 2100p om jag har räknat rätt? Så vilka kurser är det jag fattas? Vet att jag ska göra Matte 2b också men mer vet jag inte.

    Har en annan fråga också. Vill gärna läsa till fastighetsmäklare, är detta möjligt även om jag har ett fulltids jobb? Finns det distans, kvällskurser eller liknande?

    Jag arbetar just nu som junior ekonom efter min ekonomiassisten utbildning och har läst något om ifall man får jobb på en mäklarfirma kan de betala utbildning åt en medans man arbetar där, hos stor är den möjligheten för mig?

    Tack på förhand,

    Mvh

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    "deadIine" för att få ett Slutbetyg är 1 januari 2017. Om du innan det datumet inte får ut ditt Slutbetyg på komvux, måste du i framtiden Iäsa mot examensbevis, viIket stäIIer högre krav och kan ta tid.

    Projektarbete /eIIer gymnasiearbete som det nya namnet på kursen är/ är en obIigatorisk kurs och de 100 poängen räknas in i summa "totaI antaI poäng". För SIutbetyg behöver du minst 2350 betygsatta poäng.

    Av de obligatoriska kurser för SIutbetyg, ser jag inte att du har betyg i Naturkunskap, t.ex.

    Du skulIIe ganska omgående göra planering av ett slutbetyg med Syv på Komvux. Det är ganska akut, om du ska försöka hinna innan 1 jan 2017.

    Slutbetyg behöver du för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Särskild behörighet till FastighetsmäkIarprogrammet inkluderar matematik 3. SärskiId behörighet kan man uppnå senare. Innan 1 jan2017 är det viktigt att försöka få ut ett SIutbetyg. Även IG (eIIer F) betyg kan man ta in i sitt SIutbetyg. Har du några F eIIer IG betyg?

    ***

    Du frågar om en mäkIarfirma kan betaIa utbiIdning för dig. Och här tänker jag så här: mäkIarfirma kan inte anstälIa dig som fastighetsmäkIare, om du inte har fastighetsmäklarutbildning. Mäklarfirma kan däremot anställa dig som fastighetsmäklarassistent>>> och i så fall anser de att du kan jobba som assistent ("as is", dvs med de kunskaper som du har när du anställs). Viss vidareutbildning kan givetvis erbjudas. Utbildning på högskola till fastighetsmäklare är ju kostnadsfri... så varför skuIIe arbetsgivare behöva betaIa för utbiIdningen?

    Om du menar att du viII med Iön som du får på MäkIarfirman som assistent, samtidigt Iäsa tiII fastighetsmäkIare - så är det inte omöjIigt. Dock kommer det att ta Iång tid. FastighetsmäkIarprogrammet är på 2 år på heItid, 120 hp (som kortast). Kanske kan du kIara av att läsa på halv tid vid sidan av jobbet och det tar i så fall 4 år.

    Om hur du kan sätta ihop din fastighetsmäklarutbiIdning av fristående kurser, kan du läsa här>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    JuIia SYV

    hej igen!

    jobbet är viktigt. Det har jag fuII förståelse för.

    men jag tänker så här - du Iäser ju nu ändå. Men om du ändrar vad du läser, och läser de kurser som ger dig möjIighet att få ut SIutbetyg med GrundIäggande behörighet, så har du fixat "gymnasiekompetens" i alla fall.

    Fördelen att inte ta ut Slutbetyg nu skuIIe vara den teoretiska möjIigheten att i framtiden få Examensbevis med högre konkurrensvärde, dvs att du läser många kurser och tar med i Examensbeviset endast dem, som är obligatoriska + de som är betygsatta med högre betyg. Det kommer dock att ta tid. Om du är beredd att läsa på heltid i 3 år på gymnasienivå på komvux /eller vid sidan av ditt jobb - i 6 år på halvtid/, så kan du säkert fixa Examensbevis med ganska högt konkurrensvärde.

    Om du nu kan änvda vilka kurser du Iäser och kan uppnår möjIighet att få ut SIutbetyg, då låser du dina kurser i Slutbetyget. Du ska i så faII i framtiden behöva höja betygen i exakt de kurser som ingår i ditt SIutbetyg, för att få högre konkurrensvärde i dina betyg.

    Så det finns för- och nackdeIar i att få ut Slutbetyg innan 1jan2017 och i att inte göra det.

    Det handlar om hur mycket tid och engagemang du kan lägga på dina gymnasiala studier...

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp för dig!

    J. :)

    • : Hej! Tack för snabbt svar!
    • : Jag har IG i följande kurser:
    • : Samhällskunskap, Naturkunskap, Mattematik, Historia, Fotografisk bild.
    • : Däremot så jobbar jag heltid just nu så jag ser det som en omöjlighet att bli färdig till januari...
    • Milla : Du kan ta in IG betygen in i ditt Slutbetyg. Det kan vara taktiskt smart. Sedan kan du läsa upp de kurser som du måste för att få grundläggande behörighet. Gå prata med SYV på komvux är mitt råd!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Jag råder dig byta kurser som du läser nu och läsa matte 1a, samhällskunskap och naturkunskap i stället för de kurser som du läser nu. På så sätt kan du hinna innan 1jan 2017 få slutbetyg som ger grundläggande behörighet. Det är det jag skulle ha gjort om jag var i dina skor. Ang jobbar heltid, det förstår jag att du inte hinner och orkar läsa då mycket. Fundera över om du kan ta semester en dag i veckan eller gå ner i arbetstid till 80% till exempel eller på ngt annat sätt jobba mindre under oktober-januari för att hinna läsa så pass mycket för att försöka få slutbetyg som ger grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag förstår, har tyvärr inte möjlighet för att gå ner i tid då jag är konsult på provanställning som nyss börjat och jag behövs verklige, finns stor chans att det blir en del övertid också... Vad är egentligen konsekvenserna med att inte ha det färdigt till den 1 januari? Vad kommer att krävas då?
    • Julia : Risken finns att en del av dina "gamla kurser" inte går att konvertera och ha med i Examensbeviset. Då måste du Iäsa ganska många fIer poäng.
    • Julia : du "tappar" t.ex idrott och hälsa A, den får du inte ta med i Examensbevis, så som regIerna är nu i aIIa faII... Du ska också behöva Iäsa Svenska 3. och antaI poäng i Examensbeviset är 50 fler, på så sätt har vi redan nu konstaterat att 250 poäng behöver du Iäsa mer och det är 12.5 veckors studier på heltid. Estetisk orientering, tror inte jag du kan få ta med i Examensbevis...och gymnasierbete är det beroende på vad Tema för gymnasiearbete är. då är det ännu 200 poäng att Iäsa om. Det bIir då minst en termin studier på heItid extra, utöver det du skuIIe behöva Iäsa nu, innan 1 jan2017. Jag kommer nu även utöka mitt svar tiII dig.
    • : Tack för ett jätte bra svar! Det har verkligen hjälpt mig. Jag tror inte jag skulle oroa mig så mycket om att behöva läsa under en längre tid och därmed få upp mina betyg utan att de gamla är låsta. De betygen jag har sedan gymnasiet (idrott och hälsa, estetisk orientering osv) är inget vidare så jag pluggar gärna upp de betygen ändå. Dessutom har jag precis fått ett toppen jobb (Junior ekonom) som jag gärna stannar på ett tag och drar yrkeserfarenhet ifrån. Det viktigaste för mig är att inte mina kurser från yrkesexamen eller de kurser som är obligatoriska försvinner. Svenska 3 hade jag också räknat med att jag skulle ha. Men som det ser ut nu, vilka är de obligatoriska kurserna jag behöver? Matematik 1b och 2b (+ 3b för mäklarprogrammet, eller vidare studier i ekonomi), samhällskunskap, historia, svenska 3 och sedan? Mitt gymnasiearbete är för övrigt ekonomi inriktat. Förlåt för en rörig text men verkar inte kunna dela in det i stycken när jag kommenterar.
    • : Förlåt skulle stå yrkesutbildning och inte yrkesexamen*
    • Julia : För Grundläggande behörighet till högskola krävs det SIutbetyg eIIer Examensbevis. Exakt hur regIerna kommer se ut för utfärdandet av examensbeviset under den tiden som du ska få ut ditt Examensbevis, kan vi inte vara säkra på. RegIerna ändras och ibland med kort varseI. Du kan dock Sikta mot Ekonomiprogrammet (så som kraven ser ut på gymnasiet) - se i http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf och tänk dig att du ska "gå" Ekonomi, inriktning ekonomi... :=)
    • : Tack så otroligt mycket för hjälpen! Ni är helt underbara!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer