Max
    Jag har nyligen börjat på gymnasie i Karlskrona vilket ligger cirka 3 mil från min bostad. Jag går en linje som är ganska mycket studiekrävade och går ofta 8.00-16.00. Därför funderar jag på att söka boende i Karlskrona kommun för att slippa pendlandet och jag undrar vad som krävs för att få bidrag till t. ex. hyra, mat etc. Jag har en nära vän som har samma tankar så hyran kan vi ju dela på. Men hur mycket ekonomiskt stöd kommer jag behöva från föräldrarna? Hur bidrar mitt studiebidrag till detta? Vill mest ha lite koll på läget.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Max!
    Du är 16 år och utan dina föräldrars samtycke får du ej flytta.
    Om föräldrarna säger OK, då blir nästa hindret - att HITTA BOSTAD. Det är svårt att hitta bostad.
    Om du och din kompis hittar bostad att hyra, först då kommer det frågan om hur ni ska betala för det - bli aktuell.

    Jag (personligen) tror inte att du vinner så mycket i tid på att bo närmare skolan - detta pga du måste i så fall handla mat, laga mat, tvätta och städa själv och de tar mycket tid. Jag vet givetvis inte hur mycket hushållsarbete du utför idag - det kan hända att du tvättar dina kläder själv och att du lagar mat åt hela familjen. ... men det är något att ta i beräkningen, tänker jag...

    Nu - till din fråga:
    Studieekonomi. Inackorderingstillägg kan du söka hos CSN i fall det tar dig minst en timme att åka till skolan (enkel väg) - och du måste läsa på en Fristående gymnasieskola.
    Om du läser på en Kommunal skola - söker du Inackorderingsbidrag hos din egen kommun /där du är skriven idag/. Här finns det "krokset" kan man säga... för att i fall du skulle skriva dig på adressen nära skolan, då är din folkbokföringskommun samma som skolkommun och då har du nära till skola från din bostad och då har du inte rätt till kommunbidraget.

    Bostadsbidrag söker man hos Försäkringskassan men du är för ung. Enligt info på http://www.forsakringskassan.se/mobil/privatpers/studerande/bostadsbidrag/!ut/p/a1/jZBBU4MwEIV_DUeTJYkGvDhULKUyVhlFzMUJmkKmEDoJ2vHfi5zUqa172t353pt9iwUusTDyXddy0L2R7dcszp6pDxDO_AiCGYSQ0surfDm_J6uEj8DTd2BVMAJpFmeL-K4AKOj_9PBHRXBM_4jFTyTJFqeQxoRf385vaJCzw0CS89_AngwTcODIJRa66tDupUOAGCOEhIxx7hPm0yljZCoa1FhYtVZWWfRmx982w7A998CDjXRObvq2VQatezv2VpvaTWuDnPLgolHyVdl9Vk3vBlwes8Db7qEEnZ6I6mP3CZjuEdM!/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ måste man vara 18 år (lägsta ålder) för att som studerande kunna få bostadsbidrag för ungdom. Vänd dig till Försäkringskassan om du vill fråga om de kan bevilja undantag. Jag tror inte FK kan bevilja undantag i detta fallet.

    Tillbaka till inackorderingstillägget - så är det högst 2350 kr/månad man kan få och det i fall man bor väldigt långt från skolan. Om du läser på en Fristående gymnasieskola - se här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847 - enligt tabellen där skulle du (om CSN bedömer att du har rätt) - få 1190 kr/månad för att du bor närmare än 44 km till skolan.

    Om du läser på en kommunal gymnasieskola - vänder du dig till din kommun, där du är folkbokförd.

    Du skriver inte om du går på yrkesprogram eller på ett högskoleförberedande program. Om du går på yrkesprogram och kan tänka dig byta till Lärling - kan du ha rätt till Lärlingsersättning (1000 kr extra i månaden): http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Jag gissar på att du inte blir helt nöjd med mitt svar, tyvärr. :)
    Jag försökte ge dig objektiv information och personligen tycker jag att det blir MYCKET svårt att få igenom det du önskar. Jag blir dock glad om du kan bevisa att jag har fel.
    Var god återkom och berätta hur det går. Jag lovar att hålla tummarna för dig.

    ANNA