Prima
    Hej! Jag har fått information att som arbetsterapeut räcker det med en magisterexamen (nödvändigtvis ingen masterexamen) för att studera vidare på forskningsnivå till filosofie doktor (PhD), stämmer detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för att komma in på Doktorand-tjänst kan det räcka med magisterexamen (det är minimikravet) - men det ska ju först finnas doktorand-tjänster att söka, sedan konkurrerar alla som söker om plats. Det kan inte garanteras att någon doktorand-tjänst kommer att finnas ens att söka, och ännu mindre - att just du får en av de få tjänsterna, som det brukar finnas mycket stor konkurrens kring att få.
    Mer utbildning och större övriga meriter ger företräde (man vinner i konkurrensen i så fall - om det blir ngt. att konkurrera om, så att säga...).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • :

      Hej, igen !

      Vad menas med detta? Hur kommer det sig att det finns så många arbetsterapeuter med doktorand examen? Enligt dig låter det som om det vore väldigt ovanligt med sådana tjänster och otroligt svårt att bli antagen och avlägga en doktorand examen inom arbetsterapi.

    • Milla : Om du vet att det finns många arbetsterapeuter med "doktorand examen" - jämför i procent mot alla som fick examen som arbetsterapeut; jag tror inte det blir många procent... vi vet inte hur det blir i framtiden. Ingen vet. Allmänt gäller det att det är mycket stor konkurrens om varje doktorand-plats. Vi vill med våra svar påtala att det ej finns någon garanti... man kan t.ex inte bestämma "Jag ska komma in på en doktorand-tjänst"! och så 100% göra det... för det kanske inte blir så.