Hej Wilma;
    om du vill ta ut Examensbevis från Komvux - så är inte moderna språk obligatoriska (på komvux, alltså) - du kan läsa en annan 100p. kurs för att ersätta spanska 3; däremot matte 2b och 3b behöver du ha med i exam.beviset - om det är högskoleförberedande examen (med huvudinriktning Ekonomi) som du vill ta ut; och endast en av de kurserna kan ingå med F betyget i exam.bevis från komvux (detta pga max F-poäng i exam.beviser från komvux är 150p); så - om du får godkänt betyg i matte 2b kan du ta in F i matte 3b in i exam.beviset + att du läser ngn annan 100p.kurs för att erästta spanska 3 eller så försöker du få godkänt betyg i Spanska 3.

    Du gör klokt i att göra studieplanering mot exam.bevis tillsammans med syv på komvux. Det är icke-fördelaktigt för dit att "låsa in" F- betygen in i ditt exam.bevis; Om du inte vill försöka få godkänt betyg även i matte 3b, så kanske du kan med SYV på komvux göra planering mot exam.beviset från t.ex "samhällsvet.", humanistiska (Kultur) eller Estetiska programmet (estetik-och-media). På SA, HU och ES läser man inte matte 3; på HU och ES läser man endast matte 1. På SA läser man matte 1 och 2.
    Du kan i så fall behöva läsa några kurser till och kanske göra om ditt Gymnasiearbete (om temat för ditt GA är just "ekonomiskt" och ej kan ses som Samhällsvet, Hum eller inom Estetik och media...).
    ********
    Du kan kanske tänka så här:
    vet du att du vill läsa på högskolenivå? om inte - så kanske du kan titta på utbildningar inom andra skolformer, t.ex yrkeshögskola (och i så fall är det inte nödvändigt att få ut examensbevis).
    Exempel på yrkeshögskoleutb., se nedan:
    utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-manager-malmö
    utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans-xenter
    affarshogskolan/digital-marknadskommunikator-affarshogskolan-linkoping
    utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro
    yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/affartvecklare-turism

    Mvh
    ANNA