Anna
    Hej!
    Har gått till många SYV som ger mig samma svar i Göteborg..
    Min man har inte gått i gymnasiet och vill nu läsa in det som krävs. Han har läst SAS1 och Engelska 5. Han mål är att senare läsa en IT/programmeringsutbildning.
    Det vi undrar är vad han behöver mer än SAS1 och Engelska 5 för att få det som räknas som gymnasiet.
    Hoppas du kan hjälpa oss bättre än de andra, de säger bara att vi ska gå på ett informationsmöte när man ska börja läsa, men han har redan börjat så det passar inte oss, och ingen vill svara på våra frågor.
    Kram!
    Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    är det grundläggande behörighet till högskolestudier som personen vill uppnå?

    Grundläggande behörighet kan man få på olika sätt

    1. examensbevis från gymnasiet eller från komvux
    2. utländska gymnasiebetyg som har värderats och bedömts motsvara fullständig svensk gymnasial utbildning
    3. reell kompetens >> - 3 årig arbetslivserfarenhet som man har tjänat efter det att man fyllde 19 år + några få gymnasiala betyg (är man behörig enligt det här alternativet, behöver man, för Konkurrens, även ha ett giltigt resultat från högskoleprovet). Om vad gäller för Intyget om arbetslivserfarenhet - var god se antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/ladda-upp-ratt-papper/Intyg-om-arbetslivserfarenhet-

    De betygen som man i vilket fall som helst behöver ha, om man vill komma in på en svensk högskoleutbildning med undervisningsspråk Svenska - är Svenska 2 och 3 eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 och Engelska 6.

    Du skriver att personens mål är att senare läsa IT/programmeringsutbildning. jag vill påminna om att sådana utbildningar finns inte endast på högskolor och universitet.
    Exempelvis finns det många IT/programmeringsutbildningar även inom yrkeshögskola; se gärna några exempel:
    Nackademin/internet-of-things-utvecklare
    Utbildning/nackademin/frontend-utvecklare-solna
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/devops-integrerare
    Handelsakademin/back-end-developer-handelsakademin-goteborg
    Cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare-changemaker-stockholm

    • : Om han läser SAS 2 och engelska 6, (han har redan SAS 1 och Eng 5) tror du att han behöver mer för att komma in på yrkeshögskola?
    • : Tack så mycket för svar förresten! Har letat superlänge efter svar från SYV i min stad men ingen vill säga något❤️❤️
    • Julia : Yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Alla kan söka och kan komma in - det är en bedömning som utbildningsansvariga för yh utbildningar gör. givetvis bra att bli behörig, men det går att söka även innan; just Yrkeshögskola kan ta in obehöriga.
    • Julia : Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och många yh har ansöknings-period just nu.
    Läs alla kommentarer