Erik
    Hej! Jag undrar vad som krävs för Grundläggande högskolebehörighet respektive särskild högskolebehörighet? Tack!
    • Mikael : Grundläggande behörighet krävs alltid till alla högskoleutbildningar. Till program på högskolenivå krävs oftast även Särskild behörighet och exempel är: vill man bli läkare, ska man ha godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 & Matte4. Vilket yrke är du intresserad av? Läs på olika yrken på www.framtid.se

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    Du som är 15 år, kommer att läsa mot Examensbevis och för dig gäller det

    ett av följande alternativ (för att uppnå Grundläggande behörighet):

    - att få Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram

    eller

    - att få Examensbevis från ett yrkesprogram + godkända betyg i svenska/svenska 2 och 3 samt engelska 6.

    Särskild behörighet är det väldigt olika: beror helt på vilken utbildning man vill gå. Du kan se exempel på olika behörigheter på den här sidan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt ditt gymnasieval!

    ANNA