Mikaela

    Jag har nyligen fått erbjudande att börja jobba hos en egenföretagare (bilrekond) där jag ska ta hand om bokningar, fakturor och annat pappersarbete som behövs göras inom företaget. Vad krävs för kurser/utbildning för att jag ska vara lämpad för ett sådant arbete? Vad krävs och vad är "bara bra att ha studerat"? Lite allmän info: Innan har jag gått en Humanistisk gymnasieutbildning med inriktning på språk. Jag har alltså ingen tidigare utbildning inom ekonomi. Har tidigare erfarenheter om fakturering och kassahantering från ett tidigare arbete som receptionist på ett museum.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela,

    det är arbetsgivaren som bestämmer vad för utbildning som krävs för ett sådant arbete som du undrar om.
    Bokningar, fakturor mm. administreras inom diverse Olika program. T.ex Löneprogram finns det ca 80 stycken olika... det finns också väldigt många olika boknings-program och program för att hantera fakturor. Fråga arbetsgivaren vilka program använder de på just det här företaget? Sedan kan man försöka hitta någon utbildning inom just de programmen. Annars så lär man sig "på plats" genom att börja använda programmet och lära sig hur det funkar. Bra om någon som redan kan programmet kan visa dig.
    Ett annat alternativ är att företaget kan kanske skicka dig på någon utbildning inom just de programmen som de använder just på det företaget eller om arbetsgivaren kan byta till ett annat program, som kanske är bättre, mer effektivt och/eller bättre anpassat till just det företagets behov.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA