johanna
    Hej!

    Jag vill bli fastighetsmäklare och jag har idag en utbildning som Marknadsekonom med 120 HP på högskolan i Jönköping. Förstår att man kan läsa kurser på distans för att plocka ihop till en fastighetsmäklareutbildning.

    http://www.hig.se/download/18.771a08e015a5e1453ea4768a/1488805197596/Fastighetsm%C3%A4klarutbildning+via+frist%C3%A5ende+kurser+hur+g%C3%B6r+jag.pdf
    Jag har svårt att se vad jag behöver komplettera med för att bli godkänd enligt fmi krav.
    Enligt mig har jag läst "Ekonomi" och " Civilrätt ( HÖK)" och behöver endast komplettera med 4 distanskurser :

    Byggnadsteknik för fastighetsmäklare/ekonomer, 7,5 hp (prel. ht-18, halvfart)
    Fastighetsförmedling B, 30hp (prel. ht-18, helfart)
    Fastighetsvärdering B, 7,5hp (vt-18, halvfart)
    Beskattningsrätt I, 15hp (vt-18, halvfart)

    Stämmer detta??

    Se nedan vad min Marknadsekonomutbildning innehåller.

    TERMIN 1
    Entreprenörskap och affärsplanering 7,5 hp
    Affärsinformatik 7,5 hp
    Organisation och ledarskap 7,5 hp
    Projektledning 7,5 hp
    TERMIN 2
    Sälj/Inköp 7,5 hp
    Marknadsföring 7,5 hp
    Affärsengelska 7,5 hp
    Flödesekonomi 7,5 hp
    TERMIN 3
    Marknadskommunikation 7,5 hp
    E-handel 7,5 hp
    Ekonomistyrning av projekt 7,5 hp
    Internationell marknadsföring 7,5 hp
    TERMIN 4
    Handelsrättslig översiktskurs 15 hp
    Affärsutveckling 7,5 hp
    Examensprojekt 7,5 hp

    Vore så tacksam för svar!
    • Anna : Det krävs också, enligt vad vi har info om i alla fall, även Civilrätt - minst 15 hp.
    • : ok, men jag har ju läst HÖK? ersätter inte det civilrätt?
    • : detta skrivs på sidan: Civilrättskurser som motsvarar punkt 3 benämns oftast: Juridisk Översikskurs (JÖK), Handelsrättslig Översiktskurs (HÖK), alternativt Juridisk Introduktionskurs (JIK
    • Anna : Det är en BEDÖMNING som FMI ska göra. Vad jag personligen tycker spelar ingen roll. :) Om det står att kurser "benämns oftast" då kanske de godkänner. Det är som sagt FMI som fattar beslut. Du kan med fördel vända dig till dem direkt. Jag tycker det är "bekvämare" att söka till Fastighetsmäklarprogrammet och sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Du kan också söka de kurser du tycker du behöver. Sedan när du har alla kurser som du tycker du behöver, ansök hos FMI och vi hoppas och håller tummarna! :)
    • : okej då får jag göra så, börjar att ansöka de fristående kurserna och checkar av de 4 kurserna och testar att skicka in detta till FMI sedan. Jag har mailat studievägledningen i Gävle men fick endast ett väldigt kort och icke vägledande svar: "du hittar all info på fmi hemsida" :/. Har även kontaktat FMI som säer att jag ska testa att söka när jag läst de kurser jag tror jag behöver. Tycker väl bara i allmänhet att det är förvirrande med alla juridik kurser OM jag redan checkat av dessa eller om jag måste läsa dessa igen. Samt ekonomi OM jag kan sätta ihop " flödesekonomi + ekonomistyrning" SÅ
    • : har jag även checkat av dessa enligt min mening, men man vet ju inte.
    • Anna : Studievägledare på högskolan vet ju också att det är FMI som bestämmer. Att "lova" ngt på förhand, utifrån hur FMI bedömde förut, kan vara "farligt" - då FMI kan göra en annan bedömning i framtiden. De kan också ändra sina krav. Fördelen med HÖGSKOLEPROGRAM är att de anpassas utifrån de förändrade kraven; när du på egen hand söker kurser och om reglerna förändras, kan du sen "sitta i sjön". tyvärr... :( Och ingen vill lova ngt. om de inte säkra ...
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    vi har "listat upp" vad man behöver för "lösa kurser" /fristående/ så som FMI formulerar sina krav - på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    Vi kan inte garantera att FMI inte ändrar sina krav eller av någon annan anledning inte godkänner en viss utbildning. Det är i så fall bättre att höra med FMI direkt.

    Fastighetsmäklare hör i Sverige, som du säkert vet, till de så kallade Reglerade yrken>> och det är Fastighetsmäklarinspektionen som bestämmer vem som kan få bli "behörig fastighetsmäklare" och får kalla sig för FASTIGHETSMÄKLARE.
    Vi kan ge FÖRSLAG på och säga vad vi TYCKER men vi bestämmer inte i den frågan. Reglerna kan också ändras med kort varsel.
    Det kan därför vara bra att kanske fundera på att söka till FASTIGHETSMÄKLARPROGRAMMET och efter det att du är Antagen där, ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" - då får du utlåtande från utbildningsansvariga ang. vilka kurser du inte behöver läsa, utan kan hoppa över. Det är en säkrare väg att gå.

    Tips: kontakta studievägledare på Fastighetsmäklarprogrammen; de jobbar just med den problematiken på daglig basis. De är mer insatta och har aktuell kunskap; de vet också hur fmi brukar göra sina bedömningar.