Hej Alice,

    som behörighet till Optikerprogrammet ser ut idag så krävs det för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik2 och Naturkunskap2.
    Du kan t.ex ta examen från Vård- och omsorgsprogrammet; i så fall behöver du inte läsa naturkunskap 2 (eftersom det i VO ingår kurser som "ersätter" Naturkunskap 2); matematik 2a brukar man kunna läsa på VO; och att läsa svenska 3 och engelska 6, som är kurser för grundläggande behörighet - är elevens rättighet på alla yrkesprogram.
    Även i NB, naturbruksprogrammet, ingår det kurser som kan ersätta Naturkunskap 2 - så det går bra att läsa NB.
    **********
    I och för sig kan man, med lite tur (om Matte 2 och NK2 erbjuds som valbara kurser) eller om matte 2 läses som obligatorisk kurs, vilket det gör på Samhällsvet. och Ekonomiprogrammet - kan man bli behörig till optikerprogrammet.

    Mvh
    ANNA
    P.S: känner du till att det på www.framtid.se beskrivs över 2.000 yrken?, bl.a yrke Optiker...