Leia
    HEJ! Jag skulle vilja bli polis när jag blir stor eller ja... vuxen, och vet att det finns polisgymnasium och sådant. Men jag undrar lite vart och vad som krävs för att komma in och vad man 'gör'.

    Jag antar att man förbereder sig för polishögskola men man läser väl annat också och inte bara polisämnen?

    Sen tänker jag om det finns någonstans i närheten av Eksjö då det är där i närheten som jag bor...
    Men om det inte finns det om man ska läsa i Sthlm och bo på studentboende eller något, om det finns?
    TACKSAM FÖR SVAR OM ALLT!!! sorry för låång fråga lol.. cya <3

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    En bra hemsida för den som vill bli polis att få info på - är https://polisen.se/bli-polis/

    Läs på länken (ovan) och hör av dig sen om du inte hittar info som du vill ha.

    Mvh Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leia!

    Mycket bra att du vet vad du vill - bli Polis, när du blir stor! :)

    Polis är en eftergymnasial utbildning. I behörighetskraven ingår det även att vara svensk medborgare, att ha B-körkort (för personbil) och att vara frisk, stark och simkunnig.

    Man kan läsa olika gymnasieprogram och bli behörig till Polis-utbildningen.

    Eftersom det har blivit så dyrt att ta körkort, kanske kan du fundera över på att söka FT, inriktning transport på gymnasiet - för att kunna ta korkort under din gymnasietid.

    Det är inte omöjligt att bli behörig till polis på vilket gymnasieprogram som helst. Ofta läser man Barn- och fritids eller Samhällsvetenskapsprogrammet om man senare vill bli polis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Tips: logga in på Min Gymnasieguide och du kommer att få mycket hjälp med ditt gymnasieval!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    hej igen!

    du i din kommentar undrar vad som menas med "stark och frisk" :) och det är en mycket bra fråga! Just till polis så har de specificerat exakt vad de menar med det och du kan läsa om det på den här sidan: https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Alla "blåa ord" i våra svar är klickbara länkar, så du kan klicka på dem - så kommer du till en ny sida som förklarar. :)

    Det dröjer ett tag tills du kan söka till Polisutbildingen och du växer och blir starkare för var dag - så det är ännu för tidigt att planera i detalj. Vad jag menade i mitt svar är att i fall man har mycket nedsatt syn eller hörsel eller någon sjukdom som t.ex. epilepsi eller svår astma eller om man är rädd för vatten och absolut inte kan lära sig att simma, t.ex - då kan man redan nu konstatera att det inte kommer att gå att komma in på polisutbildningen - och man kan då försöka hitta något annat yrke.

    Med stark menade jag både fysisk och psykisk styrka och jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade det i mitt tidigare svar. T.ex. om man är rädd för blod eller inte tål stress, har lätt för att svimma eller drabbas av panik - då passar det ej att bli polis. Man kommer i så fall inte bli godkänd på de tester som genomförs vid antagningen till Polis. Det är ej förbjudet att söka och prova komma in. Blir man behörig, och där bl a är det att "ha körkort" som ingår i behörighet - så blir man kallad till tester och så får man se sen...

    Det där med att "ha körkort" kan bli ett hinder för många. Det är dyrt att som privatperson ta körkort. Det kan kosta allt mellan 20 tusen kronor och "hur mycket pengar som helst" ... att klara sig på under 20 tusen kronor är i dagens läge extremt ovanligt. Även om man klarar alla obligatoriska moment på första försöket, är det svårt att komma undan med mindre än 20 tusen kronor.

    Har man ingen att övningsköra med privat, måste man betala för körlektioner på en körskola. Att hitta pris på under 500 kr. för en lektion är väldigt svårt. Ofta kostar en lektion mellan 550 kr och 680 kr. Obligatorisk halkträning på halkbanan kostar minst 2000 kr.  Det går att jämföra priserna men det är inte många kronor som skiljer dem åt - på olika körskolor.

    Avgift för att få göra teoriprovet ligger idag på 500 kr. Skulle man misslyckas på första försöket, betalar man ännu 500 kr.

    Som sagt, det tar mycket tid, ork och även pengar att ta körkort. Har man inte råd att ta körort, blir man inte behörig till att söka utbildning till Polis. Körkort är även bra att ha i nästan alla yrken. Därför råder jag dig att titta lite närmare på inriktningen Transport på Fordonsprogrammet, där man har möjlighet att ta körkort för personbil och även för andra typer av fordon. Att kunna jobba som bussförare t.ex. är en bra grund för framtiden (då kan man jobba extra vid sidan av studier på eftergymnasial nivå t.ex.).

    Jag hoppas mina svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : då undrar jag bara vad som räknas som stark eller frisk? och vad gör man på FT? tacksam för svar och tack för tidigare svaret ;)
    • Anna : FT=Fordons&transportprogrammet, om inriktningen Transport kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/program/FT/transport man lär sig bli yrkesförare för olika slags fordon, börjar med Personbil och kan uppnå många olika förarbehörigheten, inklusive buss & lastbil. Jag ska nu utöka mitt svar till dig, se ovan om en stund.