M

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vill antagligen plugga vidare till sjuksköterska efter studenten. Jag går vård och omsorg och när jag tagit studenten kommer jag att ha läst kurserna svenska 1,2 och 3. Matte 1a och 2a. Samhällskunskap 1a1+1a2, historia 1a1, naturkunskap 1a1, religion 1. Engelska 5 och 6. (Och flera vårdkurser såklart) vad exakt behövs för att kunna läsa vidare? Vad behöver jag läsa extra på komvux t ex?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M,

    du kan på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och ej behöva komplettera på komvux, alls, utan kunna söka till ssk-programmet under våren i årskurs3 med möjlighet att påbörja ssk-programmet direkt, til hösten samma år som du slutar på gymnasiet; läs info på Frågasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-VO
    Du måste få ut EXAMENSBEVIS och för det bl.a få godkänt betyg i gymnasiearbete.
    Sedan, även om du blir BEHÖRIG, så måste du också ha tillräckligt höga betyg (annars så förlorar du i konkurrensen om plats).
    För konkurrens råder vi dig även göra Högskoleprovet. Att man gjort HP befriar inte från kravet på att bli behörig. Men i så fall deltar du i konkurrensen i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.