qhwdcjk

    dv

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du undrar om man kan jobba som bartender efter gymnasiet om man har gått t.ex. Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Beteendevetenskap.

    Svar på den frågan är att det är arbetsgivare som bestämmer vem hen vill anställa. Bartender behöver ha serveringsutbildning, men hur man skaffar sig den, är det en annan fråga: behöver, alltså, inte göra det på gymnaset. Det finns andra alternativ till att skaffa sig serveringsutbilnding. Det finns även andra kunskaper som är mycket bra att ha om man vill arbeta som bartender: vinutbildning, baristautbildning, speedmixing, freepouring, flairing - som man kan lära sig på arbetsplatsen av en mer erfaren bartender eller på någon kurs där du själv eller arbetsgivaren betalar kursavgift.

    Varför skulle en arbetsgivare anställa en person utan relevant utbildning och utbilda på arbetstid med lön? Jo, om det t.ex. inte finns sökande till det jobbet som redan har relevant utbildning till exempel. Men om det finns sökande som redan har utbildning som krävs, har jag svårt att tro att arbetsgivaren skulle anställa någon utan utbildning (för att det är dyrare och innebär att personen inte kan börja arbeta direkt, utan måste utbildas först).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare