Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Stylist och Frisör är utbildningar på gymnasial nivå och finns huvudsakligen på gymnasieskolan
    (Stylist - inom Övriga hantverk på Hantverksprogrammet
    och Frisör - som inriktning, också den på Hantverksprogrammet) och på privata skolor där man betalar för att gå en utbildning. Exempel kan du se på http://www.yhguiden.se/utbildning/international-hair-academy/frisoer
    Det är inte uteslutet att Frisör kan finnas inom Komvux i någon kommun men det är mycket sällsynt och konkurrensen om platserna blir väldigt hårt. På Komvux prioriteras man till utbildningsplatserna om man saknar gymnasiekompetens. Först får platserna på Komvux de som enbart har grundskoleutbildning och inte har gått på gymnasiet.

    Arbetsförmedlingen kan köpa utbildningar till arbetslösa - om de bedömer att utbildningen leder till jobb. Det underlättar om man har ett löfte om anställning från en arbetsgivare - efter genomgången utbildning. Långtidsarbetslösa prioriteras på Arbetsförmedlingen.

    Det förekommer också att man går som "vuxen lärling" hos en frisör eller stylist. Arbetsförmedlingen gör individuellt bedömning och kan bevilja aktivitetsstöd under lärlingstiden, men mycket ofta går man som "vuxen lärling" utan någon som helst ersättning.

    Tre vägar till frisöryrket finns beskrivna på http://www.frisor.se/utbildning-sff/bli-frisor
    Mer om yrke Frisör kan du läsa på http://www.framtid.se/profession/frisor/

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare