Rinor

    Hej! Ifall jag har studiebevis och inte fått betyg eller examenbevis, då kan jag inte söka till universitet utomlands och komma in eller?? Universitet skrev såhär till mig, de vill att min rektor skall bekräfta dessa punkter, kan hon göra det trotsbatt jag bara fick ett studiebevis? On school letterhead, a school official must indicate the following: · Rinor graduated from high school on May 28, 2015, earning a diploma and a Studiebevis · He did not earn an upper Slutbetyg or an Examenbevis because he had a course deficit (he was a couple courses short of earning the Examenbevis) · He earned sufficient points to graduate from high school · He was issued a Studiebevis, which the school considers proof of high school graduation · Signature of a high school official · Name of high school official · An official stamp or seal Mvh Rinor Zenulla

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rinor,

    söka får man alla utbildningar, alltid. Att Komma in är en annan sak. För det första, så måste man vara behörig och för det andra, ha tillräckligt höga betyg för att "vinna" över sina konkurrenter, som också vill komma in på samma utbildning.

    Ibland kan den mottagande skolan göra undantag och ta in även obehöriga. T.ex i Sverige kan Yrkeshögskolorna ta in obehöriga.

    Det är svårt att svara för någon skola utomlands. Det bästa är att ha direktkontakt med den utländska skolan och "förhandla" med skolan direkt om vad man kan göra för att komma in. :)

    Vad din rektor kan eller inte kan göra, är det bäst att du frågar rektorn direkt.

    Allmänt gäller: >>Universitets- och högskolerådet kan utfärda ett dokument som bekräftar att du är behörig till högskoleutbildning i Sverige, vilket accepteras av de flesta skolor utomlands. Med Studiebevis är du i Sverige inte behörig till högskola i Sverige /du saknar grundläggande behörighet/.

    För att i Sverige bli behörig till högskola behöver du vända dig till komvux och göra Planering av Examensbevis och sedan läsa några kurser på komvux eller göra prövningar - i minst en kurs... kanske i flera kurser... men det kommer att framgå av den planeringen som du gör med SYV på komvux.

    Prata med rektor på din gymnasieskola. Vänd dig också till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och Lycka till!

    ANNA

    Amanda SYV
    Hejsan Rinor, Som Anna skrev här ovan så är det upp till varje skola att avgöra om du kommer in eller inte med de betyg du har fått. Vi samarbetar med två yrkesförberedande skolor i Australien, det chansen att komma in är ganska så stor även om du endast har ett studiebevis. Du får gärna maila dina betyg till mig så kan jag se över hur stora chanserna är:) Vilken utbildning/ämnesområde är du intresserad av? Med vänliga hälsningar Amanda [email protected] https://www.sts-studyabroad.com/sv/
    • : Hej Amanda!
    • : Hej Amanda! Kan jag få din mailadress så jag kan skicka en kopia på det? Journalism är det jag sökt till
    • Anna : Amandas epostadress är [email protected] - maila gärna till henne. Och LYCKA TILL! :)
    • Anna : Och när du mailar till [email protected] får du gärna sätta in denna länk: https://www.fragasyv.se/fragor/vad-kraevs-som-kraevs i ditt mail; så att Amanda direkt kan komma in på din ursprungliga fråga och de svar du har fått. Alternativt beskriv ingående vad ditt ärende handlar om och så bifoga kopior på de utbildningsdokument som du har.
    Läs alla kommentarer