Emelie

    Hej, jag ska snart börja andra året i natur naturvetenskapsprogrammet på polhem och jag vill gärna bli en analytisk kemist. Jag ville veta mer om programmet och började söka men jag hittar inget om hur bra merit man måste ha för att kunna komma in på Lund University. Vet ni hur höga merit man måste ha? Finns det andra universitet här i södra Skåne eller kanske Danmark där man kan få bra utbildningar? Ifall ni vet hur man ska göra för att bli kemist och vad man måste ha studerat redan innan för att komma in på ett universitet så välkomnas även det. Vill gärna veta allt om hur man blir kemist. Mvh Emelie Håkansson

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, särskild behörighet till kandidatprogrammen i kemi brukar bestå av godkända betyg i följande kurser:  Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Det absolut viktigaste är att bli behörig och både få ut examensbevis och ha  godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet.
    För konkurrens kan man göra högskoleprovet. Det är givetvis bra att ha så höga betyg i alla gymnasiala kurser som möjligt och - om möjligt, även tjäna ihop några meritpoäng, vilket du kan göra genom kurserna engelska 7, moderna språk 3 och 4; och matematik 5 och specialisering.
    ***
    Var högskoleutbildningar i kemi kommer erbjudas från hösten 2022 är det ännu alldeles för tidigt att tänka på. Utbildningsutbud förändras och ingen vet på så lång framförhållning var utbildningar kommer att erbjudas. Man kan dock anta att Lunds Universitet kommer även fortsättningsvis erbjuda utbildningar i kemi. Du kan titta på antagningsstatistik från föregående år, men hur höga meriter som kommer ge plats när du ska söka, är det ingen som vet. Det kan man inte veta på förhand.
    Antagningsstatistik för Naturvetenskapligt kandidatprogram, Kemi (Lunds universitet) visar att det brukar krävas mellan 16.0 och 17.0 i meritvärde för att komma in, vilket motsvarar "nästan alla B-betyg" i kurser som kommer ingå i ditt examensbevis (har man alla B-betyg blir jämförelsetal 17.5).

    • : Hej, tack så jättemycket för ett snabbt svar. Låter jättebra och då jag läser natur så kommer jag läsa fysik 2, kemi 2 och matte 4 oavsett, tycker alla tre ämnena är kul så att få godkänt är inga problem. Ska läsa både matte 5 och engelska 7 I trean och har blivit klar med franska 3 med godkänt betyg så ifall jag lyckas kommer jag få 1.5 meritpoäng extra. Tycker att det var skönt att intagningsmeriten ändå var lägre än vad jag föreställt mig. Tack så jättemycket för hjälpen, känns mycket bättre och lugnare nu. Mvh Emelie Håkansson
    • Anna : Om särskild behörighet är matte 4, ger godkänt betyg i matte 5 + 1.0 meritpoäng för dig som läser mot examensbevis. Eng 7 ger dig ännu + 1.0 och mod.språk3 + 0.5 och på så sätt borde du uppnå max meritpoäng som är 2.5. Gör ditt bästa i varje kurs du läser och lycka till!
    • : Okej, tack så jättemycket! Mvh Emelie Håkansson
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer