Sarah
    Hej!

    Vilka utbildningsutgångar finns det efter teknikprogrammet med programfördjupningen programmering. Programfördjupningen innehåller kurser som gränssnittsdesign, webbutveckling 2, webbserverprogrammering 1 och programmering 2.
    Vet ju att de kan läsa till bland annat systemvetare och läsa olika program på yrkeshögskola. Men har ni fler konkreta exempel på utbildningar så skulle jag bli jättetacksam!
    • Peter : Inom programmering utvecklas och förändras allt mycket snabbt! Nya utbildningar lär dyka upp hela tiden! Det är därför svårt att planera långsiktigt - på vilken utbildning man ska söka till "sen" då ingen vet exakt vilka utbildningar som kommer att dyka upp nästa år. Det är i alla fall min erfarenhet. Ett råd som jag skulle ge - att lära sig så mycket matte, fysik, kemi och programmering som man förmår och leta efter nya utbildningar på www.studera.nu och www.yhguiden.se - "hela tiden", dvs då och då.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    hej Sarah!
    Efter Teknikprogrammets alla inriktningar (förutom inriktningen Teknikvetenskap) blir man behörig till följande utbildningar:
    Civilekonom
    Psykolog
    Socionom
    Studie- och yrkesvägledare
    Ämneslärare i bl a Företagsekonomi & Geografi
    Sjöingenjör och maskintekniker
    Sjökapten och styrman

    Om man läser Fysik 2 (vilket man kan t.ex. göra inom Individuellt val), blir man behörig även till Högskoleingenjör
    https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/datateknik-programutveckling

    Några tips och länkar:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    om man läser Fysik 2 och Matematik 4 (t.ex. inom Individuellt val) - blir man behörig till väldigt många fler utbildningar, som t.ex. olika Civilingenjörsutbildningar - bl a till Civilingenjör&Lärare http://www.kth.se/utbildning/lararutbildning/civing-larare
    Brandingenjör
    Ortopedingenjör
    Ämneslärare i Matematik & Fysik

    Jag vill också påtala möjlighet att söka till ett Tekniskt fjärde år på Teknikprogrammet:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/TE/tekniskt-fjaerde-ar
    och så vitt vi vet är det följande gymnasieskolor som man kan söka T4 på till hösten 2016:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=17&vocation=&variant=&county=&order=school

    Inom Yrkeshögskola - är utbudet flexibelt och behörighetsreglerna ... likaså! :) dvs nya YH beviljas med jämna mellanrum & man kan komma in på en YH även som obehörig (pga YH får ta in upp till 20% sökande i "fri kvot" http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola ).

    Här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.range%5B%5D=2017-01-01%3A2017-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0 kan du se de utbildningar på yrkeshögskola inom Data-område & som har beviljade starter hösten 2016 och senare. Ännu fler utbildningar kommer att synas på www.yhguiden.se från slutet av januari 2016 - då Myndighet för YH kommer att bevilja flera utbildningar och info om det brukar komma ut mot slutet av januari.

    Sammanfattning:
    genom att läsa Fysik 2 och Matematik 4 - utökar man antal högskoleutbildningar som man blir behörig till. Till yrkeshögskola kan man komma in även som obehörig - därför bör man söka och hålla tummarna!

    Bästa hälsningar och hör av dig om du har fler frågor!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare