Anton
    Hej!
    Om man vill komma in på läkarprogrammet med folkhögskoleomdöme så behöver man en 4:a. Vad brukar hp-kvoteringen ligga på? Hittat ingen info om det.
    Mvh/ Anton

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    enligt uppgifter på Statistik.uhr.se - vid den senaste antagningsomgången kunde man komma in på Göteborgs Universitet & på Linköpings Universitet på läkarprogrammet med 1.65 på högskoleprovet;
    i Uppsala - 1.70;
    på Karolinska Institutet (i Stockholm) & på Lunds Universiete krävdes det 1.75 på HP;
    I Örebro och i Umeå kunde man komma in med 1.60 på HP.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anton : Då ska man ha en 4.a på folkhögskola och över 1,6 på hp?
    • Liselotte : Ligger antagningsgräns i HP-urvalsgruppen på 1.6 och man har över 1.6 i sitt HP-resultat, borde i så fall inte spela roll vilket omdöme från en folkhögskola man har. "Bara" man är Behörig och har tillräckligt högt resultat på HP - så kommer man ju in.
    • Liselotte : Försök få så höga meriter du kan och sök till alla de olika orter där läkarprogrammet ges. Mer kan du inte göra. Det finns ju ingen anledning att ha lägre HP-resultat än du kan få. Det finns inte heller någon anledning att få lägre omdöme från en folkhögskola än du kan få... Och sedan är det bara att söka och hoppas på tur!