Constantin
    Hej,
    Jag är nu VA-ingenjör, men jag älskar naturen och jag ville alltid vara ute. Det är min dröm och jag vill byta jobb.
    Mitt modersmål är inte svenska, så jag studerade SFI och fick C-betyg. Samtidigt studerade jag det svenska språket själv och jag känner mycket bra engelskspråk.

    Kan du vägleda mig hur kan jag bli skogsvårdsarbetare?

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utbildningar för vuxna som kan leda till yrket Skogsvårdsarbetare kan finnas inom Komvux, kommunal vuxenutbildning. Det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bör fråga om en sådan utbildning.

    Men passande utbildningar kan även finnas på folkhögskolorna eller hos privata utbildningsanordnare.

    B-körkort kan ofta ställas som ett krav för att kunna få anställning. Har du körkort, klass B för personbil? Har man även C-körkort, för lastbil, är det ännu bättre (ökar chans att få anställning).

    • : Hej, tack så mycket för ditt svar och tid att svara. Jag har bara B-körkort. :)
    • Anna : Det är bra att du har körkort. B-klass på körkortet kan räcka. Det beror på vad för sort skolgsarbete man utför. Dock är det inte alls fel att försöka även få C-körkort, för lastbil. Med det kommer dina möjligheter på arbetsmarknaden bli bredare. Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej; exempel på en folkhögskoleutbildning som kanske kan passa in på dina önskemål - folkhogskola.nu/sok-skolor/Varmlands-lan/Klaralvdalens-folkhogskola/Kurser/2019ht/skoglig-utbildning men det är slut på platser på den kursen som börjar hösten 2019; vi tror det blir nästa start hösten 2020; inför den starten ska du behöva söka under våren 2020; under tiden råder jag dig lära dig så mycket svenska du kan och om du inte har körkort, försök skaffa dig det.

    Du frågar om Skogs-utbildning (skogsskötare vill du jobba som), men jag tänker att kanske även odling och parkarbete kan vara av intresse för dig: kika därför gärna på folkhogskola.nu/sok-skolor/Gavleborgs-lan/Bollnas-folkhogskola/Kurser/2020vt/ekologisk-odling-och-skotsel-i-parkmiljo---tradgardsutbildning ansökningstid är till 15 oktober 2019 och start på utbildningen i februari 2020.

    Vill råda dig boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Då kan du fråga om vilka utbildningar på komvux i din kommun som finns; och om komvux i din kommun inte har någon passande utbildning, fråga om komvux kan "skicka" dig på utbildning på komvux i en annan kommun. Du kan också be SYV på komvux att hen kommer med förslag på utbildningar som inte är komvux-utbildningar;
    Arbetsförmedlingen (AF) kan också ha några förslag på arbetsmarknadsutbildningar; du kan skriva in dig på AF även om du idag inte är "öppet arbetslös". In på en Arbetsmarknadsutbildning kan man inte komma på annat sätt än genom att Arbetsförmedlingen ger dig plats på en sådan utbildning.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Hej,
    • : Ditt svar är väldigt detaljerad :) Tack så mycket! Jag kommer att leta efter kursen som passar bäst för mig. Jag har B-körkort. Jag vet, jag måste förbättra min kunskap om svenska språket, men jag jobbar på det. Hälsningar, Constantin
    • Anna : Fråga syv önskar dig lycka till och kommer att hålla tummarna för dig!
    • : Tack så jätte mycket!
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill tipsa om yrkeshögskoleutbildningar - se gärna de två yh-utbildningar: yhguiden.se/anordnare/yrkeshogskola-gavleborg-alfta-ljusdal - yrkeshögskoleutb. ligger på Eftergymnasial nivå; det krävs att man har godkänt betyg i första gymnasiekurs i Svenska - som är svenska 1 eller SAS, svenska som andraspråk 1.
    Mitt förslag är att du försöker lära dig så mycket svenska som möjligt men söker till olika utbildningar, även om du inte är helt och fullt behörig;
    utbildningar inom folkhögskola och yrkeshögskola kan ta in enligt "egen bedömning" - alltså, även om hen som söker inte är BEHÖRIG enligt de formella kraven.

    Hälsningar

    Mikael

    • : Okej. Jag kommer att kontakta kommunen och fråga om utbildningar de har och om jag kan göra kursen utan betygen (svenska 1).
    • : Tack så mycket for råd!
    • Mikael : Bra, men yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - är Statliga, inte kommunala. Man söker till yrkeshögskoleutbildningar, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i. Detsamma gäller folkhögskoleutbildningar, som inte de heller bryr sig om vilken kommun du är folkbokförd i. ... Det är utbildningar på komvux som bryr sig mycket i vilken kommun man är folkbokförd i.
    • : Aha, okej, nu vet jag bättre. Tack!
    • Julia : Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!
    • : Tack Julia!
    Läs alla kommentarer