Adrian
    Hej jag undrar vad som menas med behörighet matematik 3B/3C/C? Behövs det en av dom kurserna, eller alla av dom för att få behörighet?

    Det programmet jag är intresserad av är Ekonomie kandidatprogrammet på handelshögskolan i Göteborg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    Om det står att behörighet inom matematik är 3b/3c/C - betydet det att det är antingen godkänt betyg i Matematik 3b ELLER i 3c ELLER i en gammal kurs Matematik C som inte längre går att få betyg i (man kunde få betyg i Matematik C fram till sista juni 2016). Numera är det 3b eller 3c som är motsvarande mattekurser.
    Så, det spelar ingen roll i vilken av dem som man har betyg i.

    Om man sedan innan inte har godkänt betyg i matematik 3b eller 3c eller Matematik C - rekommenderar jag i första hand läsa Matematik 3b; detta pga b-spår i matte är mer inriktad på Ekonomi (medan c-spår är med inriktad på Naturvetenskap). Dessutom, tycker de flesta att det är lite lättare att få högre betyg i b-spåret, jämfört med c-spåret.
    Det går annats även genom Högre kurser, exempelvis om man inte har betyg i matte 3, men har godkänt betyg i matte 4, så går det också bra; man anses i så fall vara behörig (eftersom matte-kurser bygger direkt på varandra).
    Vänligen
    ANNA