Adna

    Hej!

    Jag vill gärna komma in på socionomprogrammet men jag förstår inte riktigt vad man behöver ha för att komma in på universitetet. På Göteborgs Universitet hemsidan så står det:

    FÖRKUNSKAPSKRAV: Grundläggande behörighet och Matematik B, Samhällskunskap A eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5). URVAL: Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %)

    Då undrar jag ifall det räcker att man till exempel fått godkänt i kurs Matematik 2b och godkänt i Samhällskunskap 1b för att komma in i socionomprogrammet. (självklart siktar jag på högre betyg) Men också ifall man behöver göra högskoleprovet för att komma in på programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adna,
    Du undrar om ifall det räcker att man till exempel fått godkänt i kurs Matematik 2b och godkänt i Samhällskunskap 1b för att komma in i socionomprogrammet. Svar: godkända betyg i matte 2 och i samhällskunskap 1b utför Särskild behörighet; man måste ha godkända betyg i de kurser för att ha Särskild behörighet.
    Förutom Särskild, måste man alltid också ha Grundläggande behörighet = Examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet.
    Så, en kombination av Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b ger behörighet. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen. Hen med högre meritvärde vinner.

    Men också ifall man behöver göra högskoleprovet för att komma in på programmet, undrar du... Och så här ligger det till: det är frivilligt att göra högskoleprovet.
    Har man giltigt resultat från HP, deltar man i ännu en urvalsgrupp - HP-urvalet; man får alltså ännu en extra-chans att komma in.
    Vänligen
    Julia syv