Lina

    Hej!

    Jag var nyss inne på Linköpings kommuns komvuxhemsida och kollade på deras kursutbud, då jag planerar att börja läsa Matematik 4 efter sommaren, med start i Augusti.

    Den enda skolan som hade den kursen med upplägg dag, icke distans samt start i augusti hade en text bredvid kursen där det stod ”ej valbar”. Vad menas med det? Är det att den är ’full’, ej kommer bli av, eller att man inte kan söka till den ÄN?  Jag bor för övrigt inte i denna kommun så jag har gjort en ansökan via min hemkommun. I denna så önskade jag första möjliga startdatum som börjar i augusti, oavsett vilken skola det blir.

    Är det så att det också kan komma upp fler skolor som erbjuder kursen/ fler starter i augusti - på hemsidan nu under sommaren, men som ännu inte är synliga?

    Slutligen: om kursen ej skulle finnas med start i augusti, hamnar man automatiskt på den kursen fast ”distansutbildning” då, eller måste man göra en ny ansökan till kursen (fast för distans), redan under sommaren?

    Är väldigt mån om att få börja i just augusti (helst dag men distans kan funka i nödfall), så vill liksom göra rätt i samband med min ansökan, eftersom man ju måste vara ute i god tid.

    Tacksam för svar!

    //Lina

    • Mikael : Jo, jag förstår. Det är bra att du vill göra rätt i samband med ansökan. Vänd dig till personal på komvux: de måste ha telefontid och drop-in eller boka tid. Lycka till!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    hur komvux i varje kommun sköter antagning till sina egna kurser och vilka kurser som erbjuds - är det en fråga till Komvux i just den kommunen; det kan vara "tekniskt fel", tillfälligt;
    det kan vara så att det just nu inte är ANSÖKNINGSPERIOD i just den kommunen;
    det kan vara "vad som helst" ... kan t.ex vara så att du måste vara inloggad och Folkbokförd i just den kommunen, för att kunna göra ansökan; eller att du redan lagt in för många kurser i din ansökan så det blir mer än heltid...
    Du måste alltså fråga personal på komvux i just den aktuella kommunen om varför en viss kurs inte är valbar.
    Jag kan tipsa dig om www.matteboken.se - just matte 4 kurs: Matteboken.se/lektioner/matte-4