Laura
    Hej syv!jag var nr 10 som reserv,men kom inte in och nu står de att förstå reservperioden har gått och jag ligger som nr4 betyder det att jag inte kommer att komma in alls och borde ge upp på den skolan eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura!

    Reservantagning kan pågå till slutet på september! Du behöver inte "ge upp" om du inte vill. Att du kommer in på skolan som reserv nr.4 kan inte jag lova dig, ingen kan. Du är beroende av de som är Antagning, av vad de gör - om de vill behålla sina platser eller inte. Av dem som är Antagna på "din drömutbildning", kanske står några i Reserv till deras högre prioriterade alternativ och skulle de komma in på "sina drömutbildningar", befrias platserna och reserver från din reservkö kommer in - hur många eller om det händer över huvudet taget, vet inte jag; ingen vet.

    När läsåret börjar händer det att eleverna hoppar av under de första veckorna - och då kallar reserverna in. Om det händer på just din utbildning, kan inte jag lova dig, men hoppet finns.

    Mitt råd är att du förbereder dig på att läsa där du är Antagen och i fall du blir kallad från Reserv till din "drömutbildning", blir det i så fall som en trevlig överraskning, som en "present" i så fall!

    Hoppas på det bästa men förberedd dig för det "realistiska", dvs där du är Antagen, där ficks du plats, det är din plats där du har rätt att börja läsa, och det kan visa sig att skolan är riktigt bra och du trivs och kanske själv inte vill byta, även om du blir kallad från Reserv efter det att skolåret har börjat.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret.Men jag har en till fråga,eftersom jag inte har kommit in i det gymnasium som jag ville börja på har jag tappat kusten till programet,vad skulle hända ifall jag bytte skola nu? Kommer jag fortfarande vara kvar som reserv på den skolan som jag ville börja på?
    • Anna : Du kan inte på egen hand "byta skola" nu. För att göra "sen omval" behöver du hjälp av personal på ditt antagningskansli, för att ansöknings/antagnings sidorna är "låsta". När du kontaktar personal på ditt antagningskansli för att be dem "låsa upp" din ansökan för att du ska göra sen omval, kan du passa på och fråga - alla detaljer: om du fortfarande står i Reserv och till vilka alternativ i så fall. Alla sådana "små specifika detaljer" är det olika hur olika antagningskanslier hanterar, därför är det bäst att vända sig direkt till sitt antagningskansli, så att det blir helt rätt.