Aya

    Hej! jag har skickat min gymnasieansökning men det står under kontakta yrkes- vägledaren för att din ansöka saknar underskrift. Vad menas med det? och vad händer ifall den inte blir underskriven?

    • Anna : Har det löst sig nu med underskrift? Vi håller tummarna! Lycka till! :)
    • : Ja, det lösta sig. Rektor hade slarvat med att skicka in den till antagningen så jag fick påminna honom två gånger innan han skickade in den igår.
    • Anna : Så bra! Då har det löst sig! Jättebra! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,

    olika antagningskanslier sköter det administrativa kring gymnasieantagningen på Olika sätt. Eftersom du ej uppger i vilken del av landet du söker till gymnasiet, kan jag endast hjälpa dig genom att hänvisa dig till personal på antagningskansliet och om du ej har kontaktuppgifter, så kan du hitta dem på http://antagningskanslier.se - välj rätt län i Sökfältet, så får du fram epostadress och tel.nummer till just ditt antagningskansli.

    Även studie- och yrkesvägledare på din grundskola borde kunna hjälpa dig. Hen borde vara bra insatt i det administrativa förfarandet just i ditt län.

    Utan att veta så mycket mer, så gissar jag på att eftersom det står att Underskrift saknas - då är det din underskrift /namnteckning/ och/eller dina vårdnadshavares underskrift /namnteckningar/ som saknas på ansökningsblanketten. Vad som händer om de inte rättas till... kan inte jag svara på. I vissa län är det mycket strikta och förklarar gymnasieansökan som ogiltig och då är det som om du inte gjorde någon ansökan... Och i andra län anses det inte vara så jätteviktigt och det kan "slinka igenom", ordna sig ändå... kan man säga. :) Men vad är meningen att chansa? Vill du inte gå på gymnasiet? I så fall behöver du inte göra gymnasieansökan. Det är i Sverige frivilligt att gå på gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen! Jag bor i Skåne. Jag frågade för att jag har ingen syv på min skola. Det är rektor som man får ta allting med.
    • : Och han bad mig om att skriva under för två veckor sen, men ansökan saknar fortfarande underskrift:(
    • : Vet inte varför fast jag har skrivit under
    • Daniel : Tråkigt att ni inte har någon SYV på skolan. Vilken kommun i Skåne bor du i? Det är nämligen så att det finns flera olika Antagningskanslier i Skåne. Det är bäst att "ta det" med just rätt antagningskansli. Det kan också vara "fördröjning" i datasystemet... om du skrev under men det står fortfarande att det inte är påskrivet - kan det ju ändras inom några dagar... men om du är orolig så bör du ta kontakt med ditt antagningskansli. Vilket kansli du "tillhör" beror på vilken kommun det handlar om. Om du bor och söker skola i Olika kommuner, var god skriv både din bostadskommun och kommun i vilken du söker till gymnasiet. Vi ska i så fall kunna ge dig konkret hjälp, eller i alla fall hänvisning till personal på Rätt Antagningskansli. :)
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aya,

    i Skåne finns det >>fem olika antagningskanslier och så finns det ett i Blekinge också - och alla dem sex ingår i Skånegy.se - de har mycket gemensamt... men också finns det skillnader. Och vi på Fråga syv kan inte veta vilket av dem du tillhör, eftersom du svarade att du bor och söker gymnasiet I SKÅNE. Se här >>>> vilka fem antagningskanslier som finns. Du kan kontakta personal på det kansliet som är Ditt Kansli. De kan då på ditt personnummer se hur din ansökan ser ut och vad som behöver göras/rättas till.

    Vi på Fråga SYV kan inte se hur din ansökan ser ut. Vi har inte ditt personnummer. Vi vet inte ens vad du heter i efternamn.

    Som sagt, det vi kan hjälpa dig med är genom att råda dig Kontakta Personal på Rätt Antagningskansli - dit du hör till.

    Du skriver i din kommentar att rektor bad dig skriva under för 2 veckor sedan. Men har du gjort det? Har du skrivit under? För att om du inte har gjort det, då är det givetvis fortfarande inte påskrivet... :)

    bästa hälsningar & lycka till med din gymnasieansökan!

    Peter syv