Susanna

    Hej, vad menas det när det står grundläggande behörighet + matte 2b (områdesbehörighet A7) ? När jag kollade upp det står det mattematik 2b och fysik 1 måste jag då läsa fysik 1 för att blir behörig ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om behörighet beskrivs som du uppger i din fråga: Grundläggande behörighet + matematik 2a/2b/2c men sedan står "områdsbehörighet A7" så är jag rätt säker på att du inte behöver betyget i fysik. För att fysik skulle annars nämnas bredvid matematik 2.
    Vi känner till att vissa lärosäten (högskolor-universitet) beskriver behörighet på ett, enligt vår mening, otydligt sätt som gör det svårt att förstå. Vi har tidigare fått svar om att det som står i (...) är vad gäller meritpoängen enligt områdesbehörighet (och det gäller endast för personer som har betygen i det gamla systemet: kurser betygsatta på skapan IG-MVG).
    Du får annars vända dig till studievägledare på den institutionen där utbildningen ges och/eller till antagningsgruppen på lärosätet. Det är de som både kan förklara för dig exakt vilken behörighet som krävs + har makt att ändra info på lärosätets hemsida så att den blir tydligare och lättare att förstå.

    Vänligen
    Julia SYV