Anonym
    Hejsan,

    Som rubriken lyder, vad menas egentligen med sista kompletteringsdag?
    Idag pratade jag med en studievägledare och hon sa att alla betyg måste vara hos kommunen där jag är folkbokförd sist vecka 22 för att kunna utföra gymnasieexamen, och här blev jag lite osäker på vad kompletteringsdagen har för betydelse om man är tvungen att vara klart med allt redan i slutet av maj, alltså en hel månad innan sista kompletteringsdag. På antagning.se står det klart och tydligt så här: "Du som inte fått ut alla betyg när du anmälde dig, och därför inte kunde ladda upp dem då, har fram till sista kompletteringsdag på dig att göra det." Men studievägledaren sa att endast de som har gymnasieexamen får komplettera sina betyg, stämmer det? Tar det en hel månad för att utföra gymnasieexamen?

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    jag antar att du läser på komvux (ser att du är 24 år).
    Hur lång tid tar det för komvux i just din kommun att utfärda examensbevis kan bara komvux i din kommun svara på.
    Rektor måste hinna kontrollera och med sin underskrift försäkra att alla regler har följts och examensbevis är giltigt. Det kan finnas många studerande som alla behöver komplettera senast 20 juni. Och rektor samt övrig personal på komvux har också "annat att göra" än endast utfärda examensbevis... de måste t.ex göra antagning till sommarkurser eller till kurser som börjar i augusti och meddela de sökande att de kom in eller står i Reserv.
    Mitt råd är att du följer de råd/instruktioner som du får av SYV på komvux och för övrigt, försöker hålla alla dead-lines som personal på utbildningar meddelar om.

    vänligen
    Julia syv

    Att Antagning.se accepterar att man kan t om 20 juni komplettera med betyg (som SENAST, alltså) är ganska nytt; tidigare år var det 15 juni som var sista dag att komplettera. Vi rekommenderar att komplettera så fort man kan. Det kan hända att www.antagning.se "kraschar" 19-20 juni pga "alla" ska gå in och komplettera eller kolla om betygen har "dykt upp" (om skolan där man fick betyg är ansluten till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen).

    Varför komvux kan kräva att alla betygen är "inne" senast sista veckan i maj eller t om i mitten av maj? Jo, för att allt ska noga kontrolleras och det kan finnas hundratals studerande som alla är nära examensbeviset. Varje betyg som ska "in" i examensbeviset kontrolleras i flera steg - betygsättande lärare skriver under med sin underskrift; administratör kontrollerar att samma betyg i exakt samma kurs finns uppgiven på flera olika ställen. SYV-en sätter ihop till Examensbevis och administratör kontrollerar sedan även det; och så ska det till rektorn för underskrift, som i sin tur också kontrollerar och skriver under. I varje steg i den processen kan "komplikationer" uppstå: om ngt. ej stämmer någonstans, måste man kanske få tag på läraren (och läraren kanske är sjuk eller har semester just då).
    För att du inte blir sen med kompletteringen vill komvux säkert helst ge dig Examensbevis i handen redan den 15 juni, och det kan ta mycket längre tid än 2-3 veckor att kontrollera allt och skriva under allt och utfärda Examensbevis på det speciella pappret med "vatten-stämplar"... det är en lång och noga process och allt måste stämma överallt.
    Komvux kan svara dig att pga du ej blev klar med dina kurser till "dead"-line - så kan de inte utfärda examensbevis innan sommar-semestrarna. I så fall kanske du får ut ditt examensbevis i augusti-september i så fall.

    Speciella fall
    Komvux vill också ha visst "andnings-utrymme" att under de abslut sista dagarna "ta hand" om extrema fall - när någon hamnade på sjukhuset: betygssättande lärare eller en studerande och som pga hen var mycket allvarligt sjuk (kanske låg i koma t om) ej kunde göra det som skulle göras - i tid.
    Och om alla - både "vanliga" studerande och de "speciella fall" ska hanteras under sista dygnet - då räcker inte dygnets 24-timmar... även om komvux-personal skulle jobba dygnet runt (men det kan de oftast inte göra - bl.a pga de har egna familjer, kanske små barn, att ta hand om - och så går larmet på skolan, som är automatiskt inställt på viss tid på kvällen - om personal är kvar på jobbet då... ).