elev
    Hej!

    Har ett avgångsbetyg framför mig, eleven har gått en tvåårig social linje. 1993 utfärdades betygen.

    Jag har luskat ut att samhällskunskapen (54800) motsvarar idag samhällskunskap 1b.

    Men jag är osäker vad matematiken motsvarar? (3500).

    Jag utgår från uhrs bedömningsverktyg. Se länken nedan.

    https://bedomningshandboken.uhr.se/contentassets/6ff7fc4f63254868ae0c3e6e28badbc1/tabell-for-utbyteskomplettering-linjer.pdf

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Amina, enligt vad jag kan se i tabellen, så motsvarar det betyget matte 1a, 1b eller 1c - vilket av dem som... dvs Matte 1.
    Men jag tänker på att betyget är satt för snart 25 år sedan. Vad kan personen inom matte idag?

    Hen kan kanske göra självtest/självskattning i alla fall - t.ex med hjälp av www.matteboken.se  så blir det samtidigt också en repetition... ? :)

    Om personen vill bygga vidare och läsa mer matte, då är hen nog formellt behörig att läsa matte 2, men frågan är om hen verkligen har /idag/ kunskaper motsvarande godkänt betyg i matte 1 eller om han har glömt mycker? Eller tvärtom kanske har lärt sig mycket mer matte sedan dess...?

    Så, jag tycker att det inte är fel att läsa matte 1 på nytt... med tanke på att betyget är snart 25 år gammalt.

    S. :)