Lina

    Hej,

    Jag skulle vilja göra en prövning i matematik för att försöka höja mitt betyg.
    När jag studerade hette kursen Matematik B och var 50p.
    Vilken kurs motsvarar det i dagsläget?

    Jag hittar Matematik 2B men den är ju 100p, så hur blir det? Kommer det att påverka mitt meritvärde? Eftersom att fler poäng läggs till i mitt snitt? 2550 jmf. med 2500?

    Om Matematik 2a är ett alternativ - var kan jag pröva det? Jag bor i Göteborg och prövningsenheten erbjuder ej denna.

    Jag läste på samhälle/idrott på gymnasiet.

    Tacksam för vägledning!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lina,

    som du kan se i Tabellen för utbytes komplettering, har Matematik B tre motsvarande kruser: matematik 2a, 2b och 2c.
    De nuvarande mattekurserna är alla på 100p. finns ingen kurs nu som skulle vara mindre än 100 p.

    Ang. att fler poäng kommer räknas med, så är det inga problem, tvärtom:
    Om du får samma eller lägre betyg i matte 2, än du hade i Matematik B då kommer det betyget inte påverka dig, över huvudettaget;
    om du får högre betyg - får du högre betyg i Fler poäng, vilket är fördelaktigt.

    Var kan man göra prövningar?
    som inte längre gymnasieelev, får du göra prövningar i alla de olika svenska städer.
    Skolverket säger att om undervisning i en gymnasial kurs erbjuds i kommunen, då måste även prövningar erbjudas.
    I göteborgs kommun borde matte 2a erbjudas (på komvux eller på de kommunala gymnasieskolorna), och då måste även prövning i den kursen erbjudas.
    Annars så får du se i andra kommuner, om du hittar prövning i matte 2a.
    Du får göra prövning i matte 2b eller 2c, men det är lättare att få högre betyg i matte 2a, pga det är en lite enklare kurs.
    Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa till leta var man kan göra prövningar. Det är väldigt mycket "färskvara"; situationen förändras snabbt: prövningstillfälena blir uppbokade snabbt, många vill göra prövningar, är vår erfarenhet.
    Hälsningar
    D: