Johanna
    Hej! Jag tog studenten 2011, alltså för fyra år sedan. Och nu är det så att jag vill plugga upp matte b (gick naturvetenskaplig linje) som va en kurs på 50 poäng. Men förstår inte vad det motsvarar i dagens nya betygssystem, matte 2c? Men den kursen är tydligen på 100 poäng.....Förklara gärna detta!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    alla kurser i matte är sedan reformen 2011-12 på 100poäng.

    matte B motsvaras av matte 2, men det finns tre spår: a, b och c och du kan läsa 2a, 2b eller 2c.

    c-kurser i matte är de mest avancerade och b är medelsvåra.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare