Vivianne
    Om ens poäng inte räcker till, kan man då söka till fx introduktionsprogram på det yrkesprogram man är intresserat av, för att höja betygen tillräckligt för att kunde fortsätta på deras yrkesprogram?
    Eller får man bara söka till introduktionsprogrammet om man inte har tillräckligt med godkända ämnen inkl. Matte o svenska?
    Får man gå på individuellt alternativ även om man får gymnasiebehörighet?
    Mvh Vivianne

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Vivianne!
    Om man har läkarintyg som bekräftar koncentrationssvårigheterna, kan man "gå via kurator" som kan fixa fram undantagslösningar i vissa fall.

    Annars så är reglerna sådana:
    Är man behörig till nationella program på gymnasiet (och för det krävs E i matte, svenska, eng + 5 valfria ämnen) då är man OBEHÖRIG till IM. Och tvärtom: om man saknar godkänt betyg i matte, svenska eller engelska eller inte har sammanlagt 8 godkända betyg, är man OBEHÖRIG till nationella program.

    Platserna på gymnasiet i gymnasieskolor är fler än elever som kan söka dem. Det finns alltid några lediga platser någonstans på någon gymnasieskola i varje kommun. Dock kan det vara platser på de program som man inte vill gå. Då finns det flera lösningar:
    - be om att vara inskriven på IM; individuellt alternativ (som undantag, trots att man är egentligen Obehörig till IM för att man är behörig till nationella gymnasieprogram) och har man diagnos, är det lättare att få ett sådant undantag;
    - gå på något program där man får plats och söka om till gymnasiet till nästa år - till ett program som man VILL GÅ;
    - börja på något program där man får plats och försöka BYTA till ett program där man vill gå, om någon plats befrias (om någon hoppar av).

    Om man söker många olika alternativ höjer man sina chanser att komma in på ett program som man vill gå. Säg, att en elev vill bli kock och söker Restaurang/livsmedelsprogrammet - då rekommenderar vi söka i första hand till den skolan där eleven helst vill gå, som andra alternativ - till en annan skola nära bostaden, som tredje alternativet - till en skola längre bort men dit man ändå kan pendla osv... man kan söka många olika program på samma skola också och många program på olika skolor.

    Någon ledig plats finns det alltid i varje kommun, så en elev som är behörig till nationella program blir alltid erbjuder minst en plats men ofta finns det möjlighet att välja mellan ett par eller tre stycken olika program. Läs även på http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Hälsningar
    Mikael SYV