Camilla

    Hej Jag undrar om man kan jobba som syokonsulent även om man är introvert? Tycker det verkar vara ett intresseant yrke men har stora problem med att prata inför grupper osv. Så var gärna ärlig och säg mig om jag ska slopa den idén? Annars kanske ni kan tipsa om något annat? Är ganska praktisk av mig, men strukturerad, effektiv, logisk, känslig, blyg, bra framförhållning, har en konstnärlig/kreativ ådra men dåligt självförtroende. Har svårt att prata inför och i större grupper. Medelmåttiga slutbetyg i gymnasiet. Trädgårdskomvux i bagaget. Undviker helst högskola p.g.a redovisningar och seminarium men måste jag så måste jag väl prova. Gått igenom yrkeshögskolestudier men tycker inget verkar tilltalande. Är ej så haj på IT tyvärr. Jobbar gärna praktiskt men inte alltför utslitande, vilket det varit hittills.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,

    Som SYV kan man behöva hålla informationer inför hela klasser och t o m flera klasser på en gång; på föräldramötena, inför lärarna (kan vara ganska många lärare på t.ex APT, arbetsplats-träffen). En fundering: vill du försöka "jobba bort" rädslan att tala inför grupper?
    SYV-programmet - är en 3årig utbildning på högskolenivå.
    ___
    Du får gärna kika på många yrken på www.framtid.se
    Förutom högskola-universitet och yrkeshögskola, finns även utbildningar inom KKU och på folkhögskolorna.