Emil

    Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men exakt detta ämne med exakt samma frågeställning finns att hitta en annan rapport på online, skriven av någon annan. Kan jag då inte ta det för att jag riskerar att bli stämplad för plagiat? Eller är det vanligt att man skriver rapporter som andra också skrivit? Hade gått till läraren men har inte möjlighet eftersom hen har semester till inlämningsdatum.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få dagar.

    Vi på fråga syv avråder från att ta någon annans arbete och utge för att vara ditt eget. Det är både oärligt och du riskerar så klart att "åka dit" för plagiat.

    Tanken med gymnasiearbete är att du gör det själv; eller ni är några elever som gör det i grupp, i samarbete med varandra men även om man gör exam.arbete i grupp, är det Individuell bedömning som läraren/handledaren för GA gör, dvs inom en grupp kan någon bli godkänd på GA och en annan - inte, även om de gjort/skrivit GA tillsammans.

    Att man gör GA bör påvisa att man har lärt sig tillräckligt mycket på sitt gymnasieprogram och är förberedd till livet efter gymnasiet.

    • : Tack för svar!
    • : Tror jag var otydlig, tanken var alltså inte att kopiera utan att skriva ett helt eget arbete/rapport men att denna alltså skulle ha samma frågeställning som andra rapporter redan haft innan mig. Alltså: Jag skriver allt själv och drar egna slutsatser (som troligen kommer likna andras redan dragna slutsatser eftersom det är samma frågeställning).
    • : Är det då vanligt förekommande att olika elever skriver om samma sak som elever innan dem gjort utan att bli anklagade för fusk? med allt det innebär
    • Julia : SYV är inte expert på "plagiat". Vi kan därför inte ge ett kvalificerat svar på den frågan. Personligen skulle jag försöka hitta på en egen frågeställning, som skiljer sig från andras frågeställningar. Frågeställning måste också, så vitt jag vet, vara på förhand vara godkänd av handledaren på GA; som sagt - studie- och yrkesvägledare är inte expert varken sig på GA eller på plagiat. Jag eller någon annan SYV kan "googla fram" olika sidor om plagiat... men sedan måste info Tolkas också; du ber om en tolkning på fel ställe. Den uppgiften ligger på handledaren för GA. Vid tvister kan den hamna "i knäna" på en jurist; troligtvis via Rektor först. För att inte riskera att det blir en tvist om det, skulle jag alltså hitta på en egen frågeställning. Och även utifrån mina egna intressen, vad just jag vill undersöka. Personligen så tycker jag också /men det är endast min egen Åsikt/ att det borde gå att göra GA på att Jämföra flera olika GA på samma tema och kanske t o m med samma frågeställning; att man jämför dem med varandra och tar fram det man tror är rätt och riktigt /sant/ och kritiserar det som man tror stämmer sämre och förklarar varför man tror det, dvs använder de tidigare skrivna GA som "kurslitteratur" eller som "läroböcker" /artiklar på temat som man undersöker/. Men det upplägget, percis som alla andra frågeställningar och upplägg på GA, bör på förhand godkännas av just din handledare för GA.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    i din fråga skriver du "Hade gått till läraren men har inte möjlighet eftersom hen har semester till inlämningsdatum." ... jag vet inte vad som har hänt. Det förvånar mig att Tema för GA och Frågeställningen inte är godkända av handledaren. Om det är inlämningsdatum på "förslag till temat" du menar - då hinner du ju...

    Men om det är det färdigt GA du ska lämna in, utan att temat och frågeställningen blev på förhand godkända av din handledare, då tycker jag det är rätt märkligt att det på er skola inte krävs att temat och frågeställningen är på förhand godkända av en handledare för GA. I så fall skulle jag gått till rektor och påtalat det. Det är rektor som på en skola är "ytterst ansvarig".
    Jag och mina kollegor här på Fråga syv vill hjälpa dig men vi vet inte hur vi i detta fallet kan göra det.

    Tänk så här: om vi skulle "godkänna" ditt förslag, och din handledare sedan säger Ne, det är inte alls OK! Vad händer då? Det blir ändå så som din handledare för GA bestämmer, för det är hans/hennes arbetsuppgift och kompetensområde, inte SYV-ens.

    Vänligen och med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt!

    Julia SYV