Nea
    Hej!
    Jag ville så gärna söka till Handels i Stockholm men undrar om grundläggande behörighetskrav. Jag är från Finland och har finsk gymnasieutbildning. Alla andra mina kurser borde fylla behörighetskravet men vilka språk räknas med moderna språk? Jag har läst 9 kurser svenska som A språk och 9 kurser finska som modersmål och förstås engelska. Kunde svenska eller finska räknas som moderna språk 3? Jag har läst tyska bara två kurser på gymnasiet.
    Mvh
    Nea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nea!

    mitt förslag är att du gör Prövning i Moderna språk (finska) 3 eller i Moderna språk(tyska) 3.

    Troligtvis blir det lättare för dig att klara prövning i finska, än i tyska.

    Du får ha betyg i Modersmål (finska) och i Moderna språk (finska) samtidigt. Det är i Sverige idag inte förvjudet att ha läst samma språk som modersmål och som moderna språk.

    Om du vill läsa om vilka språk som tillhör "Moderna språk", gå in på den här sidan här >>

    Du är intresserad av HHS som bjuder i eftermiddag (idag, 16 mars 2016 - kl.17.00) på Inspirationskväll, se info här >>

    Om du har möjlighet att gå på det eventet, kan du passa på och fråga om du kan boka tid med deras Studievägledare för att bl a diskutera om hur du på bästa sättet blir behörig till deras utbildningar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Du skriver "jag är från Finland" och för mig är det oklart om du är folkbokförd i någon kommun i Sverige eller om du kan folkbokföra dig i Sverige.

    Sedan kan det också vara viktigt - din ålder, när fyller du 20 år? Detta för att man får inte vara "för ung" om man läser på komvux.

    En kurs, i vilken du behöver godkänt betyg i är en 100 poängskurs (Moderna språk 3). Den läses på komvux på heltid på 5 veckor (eller på halvtid på 10 veckor). Prövning kostar 500 kr, att läsa på komvux är gratis, dessutom är det oftast lättare att få högre betyg om man läser en kurs.

    Tänkte du söka nu, snart - för att kunna börja på HHS till hösten? Då är det bråttom. Jag kan inte med säkerhet svara på om dina nuvarande betyg kan bli bedömda motsvara de kraven som ställs på HHS.

    Vilken av de utbildningar som HHS erbjuder är du intresserad av? Det är inte samma behörighetskraven till dem olika utbilndingar.

    Jag vill också lägga till en "bostadsfråga". Har du möjlighet att hitta bostad i Stockholm? ibland tror man att om man får utbildningsplats på en högskola, då erbjuds det någon sort boende per automatik, men så är inte fallet.

    Det kan tyvärr bli så att man inte kan använda sin studieplats pga man inte hittar någonstans att bo.

    • : Hej Anna!
    • : Ditt svar var till mycket hjälp för mig! Jag hade inte hittat sådant info själv och fick inte svar från universitetet eller UHR. Tack så mycket! Jag har inte möjlighet att gå på eventet eftersom jag bor fortfarande i Finland jag försöker ordna någonting. Mvh Nea
    • : En sak till, rekommenderar du att jag gör prövningen i Komvux eller var? Mvh Nea
    • Anna : Man behöver inte vara skriven/folkbokförd i den kommunen där man gör Prövning. Men om du vill Läsa en kurs på komvux, då måste du vara skriver i den kommunen. När fyller du 20 år? Är du folkbokförd i Sverige eller kommer att folkbokföra dig i Sverige och i vilken kommun i så fall?
    • Anna : Det kan vara lättare att hitta möjlighet att läsa Moderna språk (tyska) 3 eller hitta var man kan göra prövning i Tyska 3, jämfört med finska. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    • : Hej och tack för svaret! Jag fyller 20 i august och är inte folkbokförd i Sverige. Hmm okej så jag försöker hitta en plats där jag kan göra prövningen i finska eftersom mina kunskaper i tyska inte är så bra. Jag har tänkt söka nu i vår för att kunna börja på hösten men hade av någon anledning inte fattat behörighetskrav i moderna språk. Jag ska söka till Economics och business linjen. Jag har redan en ganska säker bostad som jag kunde hyra men jag vet hur situationen är där i Stockholm. Vi har en ganska likadan situation här i Helsingfors. Tack för hjälpen! Mvh Nea
    • : Hej! Har varit i en liknande situation och tror jag kan vara till stor hjälp med den information jag har fått. Jag har också en utländsk gymnasieutbildning, men mitt modersmål är inte finska utan arabiska. Någonting som UHR är tydligt med är att när de bedömer utländska gymnasiexamen så existerar inte ett "modersmål" kurs, utan alla språk kurser betraktas automatiskt som moderna språk när de bedöms till dess svenska motsvarande. Därför räknas mitt "Arabiska 7", som jag har fått i min bedömning, som det moderna språk varianten och ger mig behörigheten till underliggande kurser, m.a.o uppfyller jag HHS krav för moderna språk 3. Det gör du också. Om du kikar in på https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/Lander/Finland-gymn-from-2008/ så kan det se hur du konvertera dina finska kurser till det svenska systemet. Det står tydligt att du får finska 7, utan någon krav på antal lästa kurser (antar att det är obligatorisk att läsa de finska kurserna så de har inte infört några krav eftersom det är något "inbyggt" i det finska systemet). Givetvis måste man vara godkänd också. Kontrollera även din behörighet i de övriga ämnen på samma sida (samhällskunskap, historia och matematik). Lägg märke till att jag antar att du tog din examen efter 2008, så klart, eftersom du anger att du är 19 år (olika regler gäller för olika tidsperioder, du kan se tydligt att jag läkande dig till sidan som gäller för gymnasieutbildning slutfört fr.om. 2008 i finland). Jag har även, som tur, kontakt antagning.se angående denna specifika frågan och tror att du skulle uppskatta om du fick ta del på innehållet (gällde HHS behörighetskrav av ren nyfikenhet, faktiskt).
    • : Jag: "Hej! Jag har en fråga angående min behörighet till en viss högskoleutbildning.Jag har en utländsk gymnasieutbildning som ni har bedömt. Det står så när jag kollar igenom vilka kurser utbildningen kräver: Svenska 3 Engelska 6 Matematik 3B eller 3C Samhällskunskap 1B alternativt 1a1+1a2 Historia 1B alternativt 1a1+1a2 Moderna språk 3 Engleksan är jag klar med och snart även svenskan. Matematik läste jag någonstans att jag kan styrka eftersom jag har fått matematik 4 i min bedömning. Samhällskunskap och historia fick jag också, men uppfyller jag behörigheten för moderna språk 3? Jag har fått arabiska 7 i min bedömning, räknas det på ett liknande sätt som i matematikens fall (alltså kan ersätta en underliggande kurs)? Mvh"
    • : Handläggare: "Hej! Om behörighetskraven är som du skriver kommer du uppfylla kraven när du kompletterat med Svenska 3 och Engelska 6. Arabiska 7 ger behörighet i Moderna Språk 3 Jag hoppas att detta besvarar dina frågor. Det går inte att svara på det här mejlet men du är självklart välkommen att kontakta oss igen via kontaktformuläret på www.antagning.se. Klistra gärna in dina tidigare frågor och svar i formuläret. Vänliga hälsningar, Erik Kyhlberg Antagningsservice UHR på uppdrag av Sveriges universitet och högskolor"
    • : Bara att söka och ladda upp det du behöver ladda upp (https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Vilka-dokument-behovs/Gymnasiedokument-fran-ditt-utbildningsland/Finland1/). Lycka till ! :)
    • : Och för ytterligare tillförlitlighet: " Observera att bedömning av modersmål från utländska gymnasieutbildningar alltid görs mot moderna språk och ska inte förväxlas med de svenska gymnasiekurserna i modersmål." https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/Behorighet/Sarskild-behorighet/
    • : Hej Hickmat! Du var till stor hjälp! Min dag blev just så mycket bättre! :) Vad fint om min finska räcker direkt som moderna språk. Det är så lättande att höra av din likadan situation. Jag har också skickat mina betyg till UHR till bedömning men fått inte ansvar än och skickade även en fråga till dem några veckor sen. Men jag vet att jag måste lägga en kurs historia till nu för att fylla kravet men det är litet jämfört med när jag trodde att jag borde lägga flera kurser språk till. En stor tack för din hjälp! Mvh
    • Anna : Jättebra, Nea, att du fick så bra kommentarer med förklaringar från Hickmat! tack så mycket Hickmat för dina kommentarer! Råd till Nea: sök till HHS till hösten. Du kan komplettera med kurser och dokument i efter hand. Viktigt att självaste ANSÖKAN inkommer i tid. Ta också kontakt med HHS. Just HHS är en "speciell skola", t.ex accepterar de inte några Meritpoäng, som de andra högskolorna gör. Det är inte omöjligt att de kan bevilja undantag. Kontaktuppgifter finns här: https://www.hhs.se/sv/contact/ och deras epost är mycket enkel [email protected] och LYCKA TILL! :)
    Läs alla kommentarer