Jonathan
    Hej. Jag är en kille som går andra året på gymnasiet, allt går mycket bra och jag får bra betyg. Efter gymnasiet vill jag ta ett år ledig och sedan plugga vidare på sjuksköterskelinjen med mål att ta sjuksköterskeexamen. På karolinska institutets hemsida står det att man är behörig om man har läst;

    -Matematik 2a / 2b / 2c
    -Naturkunskap 2
    -Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2
    (områdesbehörighet A14)

    Eller:

    -Matematik B
    -Naturkunskap B
    -Samhällskunskap A
    Kravet på NkB kan uppfyllas genom FyA, KeA, BiA
    (områdesbehörighet 16).

    Utav behörighets kurserna har jag läst:
    -Matte 1b (betyg: E)
    -Naturkunskap 1b (Betyg: A)
    -Samhällskunskap 1b (Betyg: A)

    Det är här jag börjar blir förvirrad. Jag har aldrig fått det förklarat för mig hur kurser fungerar (eller poäng för den delen). Snälla kan någon hjälpa mig få det mer i klarspråk?

    -Vad saknas för att jag ska vara behörig?
    -Hinner jag läsa dessa kurser i de knappt 2,5 terminer som jag har kvar av gymnasiet?
    -Hur skiljer sig matte B från matte 2a / 2b / 2c?
    -Skiljer sig matte B från matte 1b eller 2b?
    -Är det så att Matte B som helhet består av matte 1b och 2b? Om svaret är ja- är det då samma med naturkunskap B?
    -Hur skiljer sig kurser som heter A eller B från sådana som heter 1 eller 2? t.ex Samhällskunskap 2 eller Samhällskunskap A?

    All hjälp/tips/förklaringar är varmt välkomna.
    Tusen tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!
    Du ställer några frågor som jag ska försöka besvara.

    Din fråga: -Hur skiljer sig matte B från matte 2a / 2b / 2c?
    Mitt svar: - Matte B är en gammal kurs; betyg i den kan man inte få sedan 1 juli 2016; motsvarande Nya kurser (alltså kurser som nu läses) är Matematik 2a eller 2b eller 2c; och vilken som helst kurs inom Matte 2 är "samma kurs" som Matte B, kan man säga. Vill man krångla till det så kan man börja gå in på att Matte B var en hälften så stor kurs som nuvarande matte 2-kurser... :)

    Din fråga: --Skiljer sig matte B från matte 1b eller 2b?
    Mitt svar: - Matte B är en "gammal kurs" som man kunde få betyg i till sista juni 2016; numera är motsvarande kurser - mot matte B: matte 2 kurserna. För att ha samma (formell) behörighet som de sökande har som "på sin tid" fick godkänt betyg i Matte B, behöver du få godkänt betyg i Matte 2a, eller i matte 2b eller i matte 2c.

    Din fråga: - -Hur skiljer sig kurser som heter A eller B från sådana som heter 1 eller 2? t.ex Samhällskunskap 2 eller Samhällskunskap A?
    Mitt svar: - A, B, C och så vidare kurser är "gamla kurser"; betyg i dem kunde man få fram till sista juni 2016. Det finns massor av folk som har betyg i de kurserna och som blir lika behöriga "för det". Men för dig gäller det att du kan helt glömma Samhällskunskap A; utan för dig gäller det Samhällskunskap 1b (eller två betyg i små kurser Samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Din fråga: - -Är det så att Matte B som helhet består av matte 1b och 2b? Om svaret är ja- är det då samma med naturkunskap B?
    Mitt svar: - Nej. Matte B är en "gammal kurs"; den var liten, på 50 poäng. I det gamla systemet som fanns som längst till sista juni 2016 fanns det Matte A (100 poäng); Matte B (50 poäng); Matte C (100 poäng); Matte D (100 poäng) och Matte E (50 poäng).
    Dagens mattekurser är alla på 100 poäng. Men i dagens system finns det 3 spår: a-spår, som läses på Yrkesprogram; b-spår, som är inriktad på Ekonomi och c-spår, som är inriktad på Naturvetenskap.

    Din fråga: -Vad saknas för att jag ska vara behörig?
    Mitt svar: Du uppger följande "Utav behörighets kurserna har jag läst:
    -Matte 1b (betyg: E)
    -Naturkunskap 1b (Betyg: A)
    -Samhällskunskap 1b (Betyg: A)" och då är det så att inom samhällskunskap är du BEHÖRIG;
    Inom Matte - behöver du få godkänt betyg i Matematik 2b (eller i 2a eller i 2c);
    inom naturkunskap behöver du få godkänt betyg i Naturkunskap 2.

    Din fråga: - -Hinner jag läsa dessa kurser i de knappt 2,5 terminer som jag har kvar av gymnasiet?
    Mitt svar: - Både matte 2 och naturkunskap 2 är normalstora gymnasiekurser, alltså á 100 poäng/styck. Om man läser en sådan kurs på heltid på komvux, läser man den på fem veckor; det tar alltså 10 veckor på heltid att läsa de två kurserna, alltså en halv termin (om man skulle endast läsa de 2 ämnena och inget annat).
    Om huruvida din skola kan erbjuda läsa matte 2 eller naturkunskap 2, vet inte jag. Det borde du fråga på din skola.

    Hälsningar
    Mikael
    P.S: du kan helt glömma Matte B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B... alla de gamla kurser, för de gäller inte dig. De kurser nämns för att folk som har betyg i det gamla systemet (vilket man på gymnasiet fick t o m 2013 och på komvux, genom prövningar, kunde få t o m sista juni 2016) söker nu och i ganska många år framöver kommer att söka till högskoleutbildningar.
    För dig gäller det Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2.
    Matematik 2a är lite lättare att få högre betyg i men det finns också en del sakkunniga som säger att om man endast har E betyg i Matte 2a, blir det för svårt att läsa på sjuksköterskeprogrammet (de har tittat på avhopp och säger att många ggr beror avhopp från sjuksköterskeutbildningar på att det blir för svårt att läsa det efter matte 2a, och speciellt om man endast får E betyg i den kursen). Läs också gärna info på matematik-pa-gymnasiet.

    • : Tusen tack Mikael! Jag väntade mig verkligen inte ett sånt här detaljerat svar, nu förstår jag mycket bättre. Tack igen verkligen!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)