Erik

    Hejsan!! Det är så här att jag gick i Bygg programmet, men valde att hoppa av början av tredje året. Bygg är jag inte intresserad av längre så nu studerar jag på folkhögskolan, och måste nu studera i två år för att få ut gymnasieexamen. Vilket är länge.. och då läser jag de svårare kurserna än dom jag hade i gymnasiet, t.ex matte 2b, samhälle 1a2 osv. Men min fråga är vad finns det för jobb att få efter jag har tagit gymnasieexamen? Vad är skillnaden att ha gymnasieexamen och att inte ha, när man söker jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik, kika gärna på Gymnasiekompetensyrken>>>; och läs också i - Vad är gymnasiekompetens?>>

    Du får gärna söka jobb redan nu och det är inte omöjligt att du får jobb. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder arbetsgivare att anställa personer utan gymnasiekompetens. Från 13 år får man jobba, om man får jobb.
    Startar man eget, bestämmer man själv vad för kompetenser man behöver ha. Söker man anställning, är det arbetsgivare som bestämmer vem de anställer. Och när det finns val - så föredrar arbetsgivare personer med Eftergymnasial utbildning, med körkort och de som redan har goda referenser från sina tidigare arbetsgivare, som har visat sig vara pålitliga medarbetare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!ANNA