Ceren
    Hej, om en vecka måste ansökningarna vara inne för universitetet och jag vet inte vad jag ska läsa. Det enda jag vet är att jag vill fortsätta att plugga direkt efter gymnasiet, och jag har ett par yrken i tanken som arbetsterapeut, logoped, sjuksköterska, socionom lärare osv. Men inget av jobben känns som något jag vill fortsätta med hela mitt liv, inget jobb känns ”rätt” 100% så att säga.. alla jobben verkar intressanta för mig, men ingen känns som ”this is the one”, och när jag väl tänker exempelvis ”men sjuksköterska är stressigt, det är negativt” så får jag ändå tanken ”men det kan ändå vara rätt för dig” oså fortsätter det så med alla. jag vet därför inte vilket jag borde söka till för jag är rädd att jag kommer att hoppa av om jag inte är nöjd och slösar på tid, dessutom tappar viljan till att plugga.. hur borde jag tänka, har ni råd och tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Svår fråga. Förändringar sker: både i samhället och inom dig, du mognar och kan få förändrade intressen och mål i livet; ingen kan med säkerhet säga vad du kommer att tänka och känna om några år.

    I viss mån bör du chansa... hoppas och tro att ”det här blir rätt för mig” eller söka jobb och göra uppehåll i studierna och hoppas att läslusten finna även om ett eller 2-3 år kvar inom dig eller att den kommer tillbaka.