Isabella
    Hej,
    Jag behöver er hjälp för att få en vägvisning om vad jag ska plugga till.

    För att beskriva mig själv och mina intressen skulle jag säga att jag är väldigt organiserad, brinner för djurens rättigheter och miljöförändringar. Något jag trivs med är att använda händerna genom att exempelvis odla eller smida. Jag kan tänka mig att jobba på ett kontor, men jag gillar omväxling som t.ex. att springa ärenden eller att vara ute på fältstudier.

    I skola studerade jag sam sam, men valde till naturvetenskap 2, då jag föredrar miljö och djur över politik och historia.
    Jag har funderat på att plugga ett tekniskt basår för att få utökad behörighet. För övrigt tycker jag om matematik, men har svårt för det.

    Jag har gjort flera personlighetstester och det som då kommit fram är att jag är organiserad, hjälpsam, extrovert samt att jag jobbar bättre i grupp än själv.

    Jag bor i stockholm så därför underlättar det om utbildningen inte är alltför långt bort, men det viktigaste är att jag trivs med utbildningen och jag kan därför tänka mig att plugga var som helst i Sverige. Kom gärna med många olika förslag om vad jag skulle kunna plugga, så att jag får mer idéer att spinna vidare på.
    Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar
    Isabella Lindblad

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabella,

    du har många olika intressen och förmågor och en stor vilja att komma vidare och det är jättebra!

    Mina förslag till dig är att du gör flera saker -

    1. boka tid med SYV på komvux i din kommun, där du är skriven

    och

    2. skriv in dig på arbetsförmedlingen - för att kunna få tillgång till deras resurser, bl a har de arbetsvägledare på AF

    och du kan då bolla idéer med både personal på komvux och med personal på arbetsförmedlingen.

    Du kan också kontakta studievägledare på högskolor/universitet. Många högskolor/universitet har Central eller Allmän studievägledning och man kan både boka tid för ett personligt besök, eller prata med dem på telefon eller få svar på mail - gör det också... "alla bäckar små...".

    Sedan tycker jag att du kan både läsa på om olika yrken - på www.framtid.se och kika på olika utbildningar<< som erbjuds - titta gärna på www.yhguiden.se - utbildningar inom yrkeshögskola; och det finns många saker som är bra med yh-utbildningar: bland annat söker man till varje yh-utbildning separat, oberoende av andra ansökningar, dvs du kan söka jättemånga olika yh-utbildningar (alla i första hand...) och samtidigt kan du söka till högskola, till folkhögskolor och även KKU<<. Om du sedan får plats på flera olika utbildningar, kan du välja och tacka Nej till dem som du inte vill läsa... och även om du påbörjar en utbildning, så går det också att hoppa av om du upptäcker att det inte var ngt. för dig.

    Att jag, utan att känna dig, ska säga - bli <<Djurskyddsinspektör eller <<Djurmassör t.ex ... eller Drönarpilot<< -kan jag inte göra. Det är du som besrämmer och det är många olika faktorer och omständigheter som spelar roll.

    Hoppas att någonting i mitt svar hjälper dig att komma vidare!

    Hälsningar

    peter syv