Hanna

    Jag har hittat flera intressanta utbildningar men som är på distans och då kan jag känna att man missar den sociala biten med att åka till en skola och träffa människor. Har lyckats hitta någon utbildning på Konstfacket i Stockholm och GU i Göteborg men det lockar mig inte så mycket då det är svårt att få bostad i Stockholm och jag just nu går gymnasiet i Göteborg, hade vart kul med något nytt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Inredningsarkitekt är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken; det finns därför endast "gissningar"/rekommendationer om vilka utbildningar som man "bör" gå.
    ang. Distans - se om det finns obligatoriska träffar, ofta krävs det att man är på skolan vissa dagar - kan t o m vara rätt så ofta... det förekommer även "halvdistans" och flex-distans... grupparbeten gör man också tillsammans med de andra studerande; kanske träffas man då på Skype?
    Om du vill läsa på högskolenivå, så kommer utbildningsutbud fastställas till mitten på mars 2020  om du ska söka till hösten 2020.
    Vad gäller yrkeshögskola, så kommer nya yh dyka upp inom några veckor på www.yhguiden.se
    Kika på t.ex utbildning/campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter som vi redan nu vet kommer ha start i aug 2020.

    • : Tack för svar. Då undrar jag vad skillnaden blir på att ”läsa på högskolenivå” eller att läsa på en yrkeshögskola?
    • Anna :

      Yrkeshögskola är en annan skolform, jämfört med högskola-universitet. YH-utbildningar är ofta kortare och mer Praktiska, innehåller mycket praktik (som regel); de tas fram i tät kontakt med arbetslivet och svarar direkt på arbetsmarknadens behov. Den absoluta majoriteten av de som tar examen från yrkeshögskola får jobb direkt efter avslutade studier (ofta på sin tidigare praktikplats). Vissa yrken kan man i Sverige endast utbilda sig till just inom yrkeshögskola och inte i ngn annan skolform. Exempel på yrken som är typsika "yrkeshögskoleyrken":

      Paralegal >>

      Vårdadministratör>> / Medicinsk sekreterare >>

      Pilot >>

      Helikoptertekniker >>

      Flygtekniker >>

      Tandsköterska >>

      Specialistundersköterska >>

      Tågförare >>

      Naturligtvis finns många fler yrkeshögskoleutbildningar inom alla möjliga yrken och branscher.

    • : Okej tack. YH kanske i regel är ”bättre” då för att säkerställa sig på att man får ett jobb efter. För efter man fått ”vanlig” högskola så får man själv söka jobb inom det området man har pluggat sen efter då utbildningen är klar?
    • Anna : Yrkeshögskola uppvisar mycket bra resultat i att ge jobb. Men vissa högskoleutb. gör också det. Det finns tyvärr inte ngt jobbgaranti, inte ens efter yrkeshögskoleutbildning. Man söker jobb själv även efter en yh, men då man varit på praktik under sin yh-utb., kan man många ggr få jobb på sin praktikplats eller via praktikplatsen.
    Läs alla kommentarer