Hej Harris!

    på gymnasiet är det så här att om man läser ett vanligt program (dvs inte Utökat) alla kurser, även från åk1 och 2, räknas in i ditt Jämförelsetal (förutom Gymnasiearbete, där man måste få E för att uppnå kraven för examen). Har man alla E betyg i alla kurser på gymnasiet, får man jämförelsetal på 10.0. Om man har alla A-betyg får man 20.0 i jämförelsetal. Vid alla C-betyg, får man 15.0 i jämförelsetal.

    Sedan kan Meritpoängen>> tillkomma, om man har läst och fårt godkända betyg i Meritpoängskurser. Att läsa kurser för Meritpoäng är frivilligt. Man kan få max 2,5 i merit.

    Om man har 10.0 i jämförelsetal och 1.0 merit, blir Meritvärde 11.0. Det är med Meritvärdet som man konkurrerar om plats på högskola/universitet i Sverige. Man kan också konkurrera med resultatet av högskoleprovet.

    Maximalt meritvärde som över huvudet taget är möjligt att uppnå är 22.5. Det får man om man har alla A-betyg i alla kurser + max antal meritpoäng.

    Lär info om meritpoäng och hur meritvärde räknas ut - på www.gymnasieguiden.se

    Bästa hälsningar

    ANNA