Vishav
    Thoren Business Schools (EKEK) antagningspoäng 2016 var 270, och jag hade under vintern ett merit på 280. Har alltid sen 6an legat på va 280-290, och hade efter vintern varit så säker på mitt val att jag endast sökte till Thorens ekonomi linje, då jag verkligen vill gå där - samt sökte jag till samhällslinjen. Mitt slutbetyg jag fick idag var 265, vilket betyder att jag inte kan gå i Thorens ekonomiprogram utan endast samhälle, och jag vill verkligen inte gå sam utan vill verkligen gå ekonomilinjen. Vad kan jag göra? Hade hänt mycket under perioden december till juni, vilket motsvarar mina betyg som egentligen ska vara mycket högre. Vad kan jag göra? Jag skulle enkelt få plats i gymnasiet under vintern, och har varit på deras öppna hus osv mycket. Men så mycket har hänt att mina betyg sänktes utan att någon sa till, så vet verkligen inte vad jag ska göra nu då jag verkligen inte vill gå samhällslinjen. Finns det något sätt jag kan byta linje då jag kommer komma in på skolan, men vill bara ändra linje (ifall kanske nån i ekonomiklassen slutar) osv. Hjälp!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vishav!

    Antagningsgränser som man kan se från föregående år är "ungefärliga" och ibland ändras ganska mycket. Det är ännu ingen som vet om just du kommer eller inte komma in på de två alternativen som du sökte till.

    Du kan komma in på ditt första alternativ, eller på det andra... men i värsta fall kan det tyvärr även bli så att du inte kommer in på något av dina sökta alternativ - då antagningsgräns kan höjas från förra året. Men den kan också sänkas och du kan därför komma in på ditt första alternativ.

    Det är "mindre bra" att du sökte endast två alternativ. Vi rekommenderar söka Många alternativ. Jag förstår att du vill komma just på den här skolan>>, som förutom SA och EK även erbjuder NA.

    Ännu är det oklart hur det blir med ditt gymnasieval. Slutgiltig antagning är planerad vara klar i Stockholms län den 30 juni i år, det vet du kanske själv om.... Datumen för när antagning är klar i olika län kan man se bl a på www.gymnasieguiden.se/reportage/naer-kommer-antagningsbeskedet>>

    Jag vet inte om det är så mycket tröst, men ännu vet vi inte alls hur det blir. Det finns en chans för dig att komma in på ditt första alternativ. Ingen kan idag säga om du kommer in eller inte. Alla betyg från alla grundskolor har ännu inte kommit in i systemet. Några elever kan också ändra sig eller tvingas "hoppa av" sina val pga familjen t.ex ska flytta... Mycket kan hända!

    Jag vet också att på många gymnasieskolor som erbjuder både EK och SA, läser eleverna tillsammans /samma kurser/ under åk1 och det är först från åk2 som skillnad mellan EK och SA "börjar märkas". Det kan ev också vara så även på din favorit skola... det är för det första... och för det andra, så kanske du kommer in på ditt första alternativ! Vi håller tummarna!
    Men om det tyvärr blir så att du inte kommer in på EK på din favoritskola, och inte på den skola över huvudet taget? vill du i så fall gå på EK på "någon gymnasieskola" eller vad vill du göra?
    Det är givetvis mycket tråkigt att dina betyg blev lägre än du har förväntat dig! Så kan det ibland bli. :(

    Prata med SYV på din grundskola. Fråga vad hen tycker du bör göra nu. Mitt förslag vore att lägga in fler alternativ i din ansökan - Ekonomiprogrammet på många fler gymnasieskolor, om det är så att du just vill gå på Ekonomiprogrammet.

    Nu kan vi inte gå tillbaka i tiden... tyvärr... annars så skulle jag önska att du under VAL eller inte OMVAL la in många fler alternativ i din gymnasieansökan. Och ang. dina betyg... också "sent påtänkt" nu - är det så att man kan tyvärr inte slappna av under vårterminen i åk9, utan måste försöka göra sitt bästa även om man tror sig ha de "nödvändiga" betygen "i sin ficka" redan. Detta bl a pga bättre kunskaper är alltid bra att ha, men även pga det kan bli så som det blev för dig... tyvärr. :(

    Sammanfattningsvis
    vill jag säga att det är ännu inte alls "kört" och att vi hoppas och håller tummarna! Prata med SYV på din grundskola, be om råd. Vi hoppas och håller tummarna hårt!

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia SYV

    Jag kan också tipsa dig om Skolslussen>>> - där man får hjälp (i Stockholms län) om man ej har gymnasieplats. Om du vänder dig till Skolslussen nu, tror jag, du får svar att du måste vänta och se om du kommer in, dvs invänta ditt Antagningsbesked.

    Undrar om du skulle kunna pendla till >>Uppsala - där en "systerskola" Thoren Business också finns? Vet inte om du skulle kunna komma in i Uppsala;och vet inte om det är möjligt för dig att pendla.. men det är i alla fall en tanke /ett möjligt förslag/ ang. vilket alternativ som du skulle lägga in i din gymnasieansökan.

    Hej igen,

    jag förstår att du vill läsa på Ekonomiprogrammet och just på en viss gymnasieskola, absolut, förstår det!

    Ang. byta - så är det inte elevens rättighet över huvudet taget. Man byter "i mån av plats och möjlighet". Efter det slutgiltiga antagningen som du får svar på - ANTAGNINGSBESKED - har eleverna möjlighet att tacka Nej till erbjudna platser. Det kan bli så att många tackar Nej eller ingen tackar Nej; det vet man inte på förhand. Eleverna kan flytta till andra städer med sina familjer... eller bestämma sig för att läsa på gymnasiet utomlands... eller bli tyvärr sjuka... eller vad som helst annat KAN EVENTUELLT HÄNDA. Om inte tackar nej - kommer ingen från reserv in. Om någon tackar Nej - kommer Reserv nr.1 in... för varje elev som tackar Nej - kommer någon från reserv in... Reservantagningen pågår till slutet av september.
    Om du inte inte blir Antagen till ditt första alternativ men är behörig till det, kommer också få en Reservplats. Du kan komma in från reserv... men vi vet inte Om eller När...

    När skolåret börjar bör du, om du vill läsa på gymnasiet, börja läsa "någonstans". Du kan börja där du blir ANTAGEN. Om du börjar på ett annat program än Ekonomiprogrammet och inte kommer in från Reserv t o m september... kan du senare höra med din favorit skola och program om de får några avhopp - t.ex till jul. Har du läst på samma program på en annan skola kan din favorit skola ta in dig - om de får ledig plats pga du har under terminen läst samma kurser, fast på en annan skola.
    Att byta från ett annat program är oftast svårare pga man på olika program läser olika kurser.

    Dock just Samhälls- och Ekonomiprogrammen är så pass lika varandra och speciellt under åk1. På vissa skolor läser elever på SA och EK exakt samma kurser under åk1. Därför kan det finnas möjlighet att byta från SA till EK. Men du måste veta att det INTE ÄR DIN RÄTTIGHET ATT BYTA. Rektor behöver inte ta in nya elever även om lediga platser uppstår pga avhopp.

    Dina rättigheter är

    1. läsa på den utbildningen där du blir ANTAGEN

    2. söka om till åk1 - på nytt - t o m det året du fyller 19 år. Du kan alltså söka om, på nytt, till hösten 2018.

    Just SA och EK är så pass lika varandra i sitt innehåll att det kan gå byta mellan dem under åk1. Från åk2 börjar de skilja sig mer ... Viktigt att du förstår att det inte är elevens rättighet att byta. Man får givetvis hoppas. Vi hoppas också - för din skull - och håller tummarna hårt för dig!

    • : Tack! Kontaktar skolslussen. Finns det inget sätt jag skulle kunna komma in på ekonomilinjen? Kommer nog komma in på sam, men kan man byta linje när man väl
    • : Kommit in till skolan ellee nägot? Tack!
    • Julia : Det är många gånger lättare att byta från samma program på en annan skola än till ett annat program på samma skola. Detta pga man på samma program på en annan skola läser samma kurser... Jag ska nu utöka mitt svar till dig.
    Daniel SYV

    Hej Vishav,

    vi fick nu svar från Gyantagningen, var god läs deras svar nedan:

    Om eleven riskerar att inte komma in på något av alternativen så rekommenderar vi att eleven skickar in en sen ansökan med kompletterande val. Detta kommer öka chanserna att bli antagen till en plats, se bifogad fil.

    Är eleven sökande till Stockholm län så finns det information på www.gyantagningen.se/antagningsstatistik/lediga-platser om vilka program som har platser kvar, där finns även statistik ang. antagningspoäng.

    GYMNASIEANTAGNINGEN STOCKHOLMS LÄN

    Vi fick också svar från Skolslussen, var god läs deras svar nedan:

    Hej
    Ja det enda som finns att göra är att göra sent ändringsval. Dock skulle det vara inne senast i fredags (9 juni) så jag tycker eleven ska vända sig till gymnasieantagningen. Annars är det tyvärr bara att vänta till 30e juni. Att göra så få val kan tyvärr ge stora konsekvenser.
    Alla Stockholms elever utan plats blir hänvisade till oss sen hjälps vi åt att leta restplatser. Tycker också att eleven bör kontakta sin Syv (på sin grundskola).
    Mvh
    Skolslussen