Anonym
    Jag har alltså då inte klarat av att bli godkänd på matten och har då inte kommit in på mina val. Jag undrar nu vad jag ska göra. Kommer jag kunna gå på något gymansie överhuvudtaget? Jag har fått reda av min syv från min skola att jag INTE kommer kunna gå något högskoleförberedande program och att jag måste nu gå ett yrkesförberedande, är det sant? Hon berättade att jag den 24 juli kommer jag få kunna göra ett sent val men fick inte mycket information alls vilket är därför jag är så förvirrad. Vet inte vad jag ska göra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    godkänt betyg i matematik från våren i årskurs 9 på grundskolan är ett av kraven för att bli behörig till alla nationella gymnasieprogram (högskoleförberedande och yrkesprogram). Utan godkänt betyg i matte är man inte behörig till yrkesprogram, heller.
    Det "din SYV" menade, tror jag, att du ska försöka komma in på Programinriktat val eller på Yrkesintroduktion - det är två IM, introduktionsprogrammen.
    Att gå på gymnasiet är i Sverige frivilligt. Kan du få jobb utan att ha gått på gymnasiet, kan du jobba.
    Som Obehörig till de nationella programmen - om du vill gå på gymnasiet, är du din "hemkommunens" ansvar (hemkommunen är det en kommun där du är folkbokförd). Olika kommuner erbjuder lite olika lösningar, men antas till ett nationellt program (även till ett Yrkesprogram) kan man inte med F i matte från "nian".
    Sommarskola kan i vissa fall bli en räddning - om du kan gå i sommarskola och där få godkänt betyg i matte, och bli på så sätt behörig innan läsåret börjar - är ett alternativ;
    om du kan genom självstudier skaffa dig de nödvändiga kunskaper och få godkänt betyg genom en prövning - är ett annat alternativ;
    om du innan läsåret börjar ej får godkänt betyg i matte finns det, inom gymnasiet, två realistiska alternativ för dig - Programinriktat val eller Yrkesintroduktion
    Hur många platser som i din kommun kommer att finnas på de två alternativen som jag nämner ovan - vet inte vi på Fråga SYV. Konkurrensen om platserna på IM kan bli tuff. Vad din kommun ska kunna erbjuda dig om du ej kommer in på gymnasiet, får du ta upp med KAA-ansvarig i din kommun i så fall.