Uno

    Hej! Jag har blivit antagen till ett program som jag inte vill läsa, jag tog det enbart för att jag skulle ha en valmöjlighet att läsa någonting under HT-19. Men jag har nu börjat överväga att säga nej, för att istället läsa upp några ämnen på komvux, och sedan söka igen till VT-20. Är det försent att anmäla sig till komvux nu? Jag har klarat alla ämnen i gymnasiet så jag har inga F eller så, villfara höja mina betyg under HT-19, hur ska jag gå till väga?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas,

    komvux brukar inte ta in på kurser i vilka man redan har godkända betyg. Hör med komvux i din kommun. I den kommunen där du är folkbokförd, alltså. Ansökn.perioder på komvux ligger olika i olika kommuner.

    Om du inte tidigare läst på högskola/universitet, kan "vilken som helst" utbildning på högskolenivå bli en bra erfarenhet - då får du känna på Hur det är att läsa på högskolenivå.
    Att du söker till vårterminen 2020 behöver inte betyda att du inte kan läsa från HT-19. Om du kommer in på en ny utb., kan du då "byta".

    Att höja meritvärde kan man bl.a genom prövningar.
    Om du idag inte har max i merit - kan du läsa kurer för meritpoäng, om du lyckas komma in på komvux-kurser.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan t.ex påbörja den utbildning där du är ANTAGEN och anmäla dig till Högskoleprovet (anmälningsperiod 15 aug - 2 sept 2019) och provdagen 20 okt2019. Om du läser på högskolenivå, inforskaffar du dig mer kunskap vilket också gör att du troligtvis kommer få högre resultat på Högskoleprovet.