Fredrika
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med ett slutbetyg på 1700 poäng, efter det har jag läst kurser på komvux inom bland annat restuarang men också vård och omsorg och totalt ligger mina enstaka betyg på 1100 poäng.

    Läser just nu via mitt jobb upp till undersköterska men har egentligen ingen plan på att jobba med detta då jag är så himla trött på vården efter 4 år. Något jag skulle vilja jobba med är kanske verksamhetsutveckling då jag är bra på att komma på ideer om hur man kan förbättra en arbetsplats men hade jag fått välja fritt skulle jag kanske läst till jurist, dock så har jag så dåliga betyg att jag aldrig kommer komma in. Jag vet att det finns en kurs i lund som ger dig platsgaranti om du är i topp 20 men det känns otroligt svårt att hamna där.

    Mina meriter är kanske på 9.4 av 22 så jag är verkligen i botten, lätt att vara efterklok när de gäller gymnasiet.

    MIN fråga är dock hur jag ska gå tillväga för att skaffa mig en kandidat? Kan jag läsa kurser via komvux eller har jag för mycket betyg och måste läsa upp de jag redan har betyg i? Nu 2019 fick jag ett C i vård och omsorgsarbete 1 men det är inget som syns på antagning ännu, kommer det inte göra det? För annars är det onödigt för mig att plugga via jobbet om det inte kommer leda till att jag höjer mitt snitt.
    Och för att jobba inom verksamhetsutveckling, ska jag sätta ihop en egen kandidat? Vad ska man börja med? 2020 har jag sökt "folkhälsovetenskap" programmet på distans, då det låter kul samtidigt som det va låga intagningspoäng men vet inte om detta kan leda till jobb? Vad tror ni?
    Jag har provat och ta HP provet men med usla resultat då jag inte förstår mig på matten, har IG i matte b och minns ej matte a...känns så himla hopplöst då jag vet att jag egentligen är helt okej smart.

    Känner mig otroligt misslyckad som människa då jag inte har en utbildning trots att jag vill, vill inte vara fast på hemtjänsten föralltid.

    Hoppas på svar, ursäkta min novell.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrika,
    för behörighet till högskola/universitet i Sverige krävs det allttid GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET; du måste ha fullständigt Slutbetyg eller Examensbevis. Fick du verkligen ett slutbetyg eller fick du ett Samlat betygsdokument när du gick ut gymnasiet? är du säker på att du har Grundläggande behörighet /till högskolestudier/? för att annars får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se

    Om du inte är säker på att du har grundläggande behörighet, så tycker jag du bör boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och utreda detta. I fall du saknar grundläggande behörighet, lägger ni upp en plan på hur du ska uppnå den.

    Ang. Kandidatexamen
    Varje lärosäte (högskola-universitet) i Sverige bestämmer rätt mycket själva, lokalt. Generella krav för kandidatexamen är att man har 180 godkända högskoleproäng = 3 års studier på heltid; och av dem minst hälften, alltså 90 hp (1,5 år på heltid) är studier inom "huvudämnet" som t.ex kan vara Statsvetenskap, Pedagogik, Ekonomi eller Kriminologi m.fl... alltså det kan finnas väldigt många olika "huvudämnen". De resterande 90 hp måste innehålla en "kandidatkurs" som kan vara på 15 eller 30 hp (tror jag, som inte är expert på just kandidat-examina... och så kan det också vara olika på olika lärosäten... :); och de övriga poängen kan vara i närliggande ämnen eller "fria kurser" - alltså kan även ingå "vilka som helst" högskolekurser; men detta måste man diskutera med Studievägledare på det lärosäte där man tar ut kandidatexamen.

    Du nämner "jurist" som ditt "drömyrke"... och jag förslår att du kikar på liknande yrken, men som inte kräver högskoleutbildning - Paralegal > och IP-paralegal > (det är yrkeshögskoleutbildningar som leder till de yrken); även Bygglovshandläggare och Offentlig upphandlare kan man bli gehom en yrkeshögskoleutbildning. YH är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar, men det är inte högskola eller universitet; yh-utbildningar är kortare och mer praktiska; ännu en bra sak med yh är att det går att komma in (ibland, om man har tur) även som Obehörig. Yh kan, alltså, ta in obehöriga (vilket högskoleutbildningar inte kan göra).

    Jämför:
    till jurist läser man i Sverige på heltid i 4,5 år
    Och till Paralegal - i 2 år; och till IP-paralegal i lite längre tid än 1 år. Givetvis är det inte samma jobb man kan få med de olika utbildningar, men jobben är inom samma fälj - "juridik". Du kan i alla fall kika på de yh som leder till yrken paralegal & IP-paralegal, tycker jag.