nisse
    Hej, Jag har kontaktat många studievägledare men de förvirrar mig.
    Jag har 2100p(minst E) från gymnasiet och läste ekonomi linjen med 2500p. Alltså fick jag 300 p icke godkänd och 100 poäng räknas inte för att det fick jag från idrott och hälsa 1.
    Jag tog studenten med 2100 poäng och har läst 50 poäng i komvux. Alltså har jag totalt 2150 poäng . Vad behöver jag göra nu för att bli grundläggande behörig alltså få söka till universitet?
    För att man ska söka på universitet kräver de slutbetyg eller examen, hur många poäng behöver jag för att lättast bli behörig att ansöka till universitet?
    Vissa säger 2250, andra 2300 eller 2400.
    Är helt förvirrad. Snälla hjälp. Behöver somsagt den lättaste vägen till att bli behörig till att söka.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver boka tid på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra Planering av examensbeviset. Det är rektor på komvux i din kommun som bör skriva under ditt examensbevis och det kommer hen inte att göra om inte planeringen är gjord eller godkänd av en SYV på samma komvux; därför är det onödigt att lyssna på olika människor utan det du behöver göra är att ta alla dina betyg till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra Planering med den komvux SYV. Allmänna regler är rätt enkla men vissa kurser får ej ingå i exsmensbevis samtidigt, därför bör man noga gå igenom alla dina betyg.

    • : Tack för svaret. det ska jag göra
    • : men vad är gränsen för att få slutbetyg är det 2250p?
    • Anna : Om du idag är 20 år är du för ung för ett Slutbetyg. Slutbetyg fick avgångselever på gymnasiet t o m år 2013. Från och med år 2014 är det i stället Examensbevis. På Undantag kan vissa vuxna få Slutbetyg på komvux men endast om de har minst ett betyg från det gamla systemet, betygsatt med IG-MVG i stället för F-A betyg som det är nu. Jag kan inte tänka mig att du är gammal nog och ha fått betyg i det gamla systemet, för att du skulle i så fall behövt påbörja gymnasial utbildning hösten 2010 eller tidigare... det går inte ihop med din ålder! :) För dig är det i så fall endast EXAMENSBEVIS som gäller. :)
    • : Hej ok då förstår jag. Men för examensbevis
    • : ....Men för examenbevis, vad gäller? måste jag ha godkänd i alla kurser som sammanlagt blir 2400 poäng. Eller kan jag ha IG i vissa kurser?
    • Julia : Vissa kurser kan du ha IG i - max 150 poäng F /eller IG/ - dvs icke-godkända poäng. Vi rekommenderar dock att försöka undvika ta in F eller IG-kurser in i Examensbevis, om möjligt! Detta pga de betygen drar ner jämförelsetalet /snittet av betyg/ jättemycket. Skillnaden på att höja från F till E betyg är lika stor som att höja från E till A (för de gamla betygen gäller detsamma... skillnaden mellan IG och G är densamma som mellan G och MVG - i meritvärde, alltså).
    • : Tack så mycket för svaret. Inga problem, jag satsar på högskoleprovet ändå vill bara ha examensbevis för att bli grundläggande behörig. Tack Tack
    • Julia : Hur det går med högskoleprovet är det ingen som vet på förhand. Därför är det bra att även ha så högt meritvärde på ditt examensbevis. Examensbevis får du "för livet". Du kan i framtiden behöva använda det för att söka diverse olika utbildningar eller jobb. Reglerna kring högskoleprovet kommer troligtvis förändras, men vi vet inte exakt när eller hur. Att satsa ENDAST PÅ HÖGSKOLEPROVET avråder vi därför ifrån. Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nisse,

    det finns ett antal Olika sätt att få Grundläggande behörighet. För Slutbetyg är du för ung. För "reell kompetens" >> - också, då man måste vara minst 22 år gammal och ha jobbat i minst 3 år på minst haltvid /efter det att man har fyllt 19 år/.

    För dig är det idag Examensbevis som gäller. Om du är "klar" med ungdomsgymnasiet, är det i så fall endast Examensbevis från Komvux.

    Men det finns ännu en möjlighet - Omdöme från en folkhögskola >>. Du kan söka till KOMVUX /i den kommunen där du är folkbokförd/ och till flera olika folkhögskolor samtidigt. På folkhögskola tittar de på dina betyg och bestämmer vad du behöver läsa för att få Omdöme om att du har grundläggande behörighet.

    Du kan också se om du vill söka till yrkeshögskola. Även om du, formellt sett, ej är behörig till yrkeshögskola heller, kan yrkeshögskola göra undantag och ta in obehöriga, vilket högskolor/universitet inte kan göra.

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar ser man på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar

    ANNA