Camilla
    Hej Syv!
    Jag går sista året på gymnasiet i Stockholm men kommer läsa upp några kurser under ett fjärde år en kort tid. Jag vill bli tandläkare men jag vet att jag inte kommer bli det här I Sverige då antagningspoängen är jätte högt. Jag har samtidigt tänkt att jag vill träffa nya människor och bo i ett annat land. Jag vill plugga tandläkare i Turkiet!
    Jag har sökt runt på internet och mejlat ambassaden men inte fått nåt svar. Jag vill veta vad jag ska göra. Hur ska jag komma in på EM tandläkarutbildningen i Turkiet. Jag vill veta vad man ska göra steg för steg och om jag kan komma in.
    • SYV-besökare : Kan du turkiska?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Camilla,

    jag undrar också om du kan turkiska. Eller tänkte du läsa med undervisningsspråk Engelska? För att undervisning på svenska får man inte i Turkiet.

    För övrigt, så måste jag be om ursäkt för att vi på fråga syv inte kan ge detaljerad information om att söka studier utomlands. Det skulle krävas enorma resurser - för att ha många personer som håller sig uppdaterade på studier i alla olika ämnen på alla möjliga länder... och de resurser har tyvärr inte vi. Jag beklagar detta men kan inte hjälpa det, tyvärr. :(

    Det vi kan göra är endast skicka ett antal länkar till hemsidorna som vi bedömer som pålitliga där du själv får leta vidare.

    Jag kan också tipsa om att prata med t.ex modersmålslärare i turkiska (det är en högutbildad person som kan språket och kan läsa på hemsidorna som är på turkiska + har kunskap om utbildningsväsendet i Turkiet + kanske har även personliga kontakter som kan hjälpa dig att komma vidare).

    Om du vill ha länkar till hemsidorna som vi bedömer som pålitliga, var god hör av dig igen!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Tänker också på en annan sak - i vilket land vill du sedan jobba som tandläkare? Om det är i Sverige, då är det inte självklart att du får svensk legitimation. Tandläkare>> är i Sverige ett legitimationsyrke>> och det är Socialstyrelsen som bedömer om man uppfyller kraven. Kompletteringar kan behövas och i värsta fall kan Socialstyrelsen bestämma att utbildning som man gick i utlandet inte alls håller måttet och inte kan godkännas.

    • : Hej!
    • : Hej ! Jag förstår. Ja jag kan turkiska och ja jag skulle vilja ha länkarna
    • Liselotte : Se ovan, jag har nu utökat mitt svar. Önskar dig Lycka Till! :)