Erika
    Hej!
    Vad för fördel ges om man läst moderna språk steg 2? (Mitt modersmål)
    Jag vet att steg 3 ger merit poäng men vad ger steg 2? Jag har nämligen i årkurs 1 läst moderna språk steg 2, och känt att jag läst den i onödan då jag fick ett dåligt betyg och inget meritpoäng fick jag. Jag känner mig frustrerad och borde läst moderna språk steg 3 istället. Har jag alltså slösat 1 år med att läsa steg 2???
    I årkurs 6-9 läste jag franska och nu går jag i 2:an. Jag funderar på att gå franska steg 3 istället för att fortsätta på mitt modersmål där jag fick dåligt betyg. Är det smartare att gå franska eller fortsätta med mitt modersmål?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    jag vet inte vilka kurser just din gymnasieskola kan erbjuda dig att läsa. Om du på din skola kan välja läsa moderna språk 3 i både franska och ett annat språk (i vilket du tidigare fått betyg på nivå 2) - då är det logiskt att du väljer det språket i vilket du tror du lättare kan få högre betyg. Vilka aktuella förkunskaper i franska och i det där andra språket du har - vet inte vi här på Fråga SYV. Samråd med lärare som känner dina kunskaps-nivåer i de olika språken.

    Ang. att du läste Moderna språk 2 i onödan - ? - så är tanken att man läser för att få kunskaper och att betygen följer därefter... Genom att du läste mod.språk 2 "slapp" du läsa en annan kurs... för att du skulle annars läsa någon annan krus. På gymnasiet läser man på heltid, dvs en viss "volym" av studier/undervisningstimmar... Och för att uppnå kraven för examensbevis krävs det också att man har tillräckligt antal betygsatta poäng.

    Ang. "dåligt betyg" i mod.språk 2 (som du skriver är ditt modersmål)
    Om du har bra kunskaper i det språket, förstår inte jag varför du fick ett "dåligt betyg". Är det godkänt betyg eller F? Om du fick F, har du rätt att göra prövning. Om du fick E betyg eller högre - kommer det betyget ändå på ett positivt sätt bidra till att du uppfyller kraven för examensbevis. Om du fick "dåligt betyg" på nivå 2, tror du det finns en rimlig chans att du får godkänt betyg i samma språk på nivå 3? För att få meritpoäng måste man få godkänt betyg (F ger inte meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag valde att läsa moderna språk 2 (trodde att jag skulle läsa 3 men tydligen inte) alltså jag var typ den enda som läste moderna språk i min klass , läste alltså en extra kurs än vad mina klasskamrater gjrorde. Så därför tyckte jag att det var onödigt av mig att läsa moderna språk 2, eftersom att man inte får meritpoäng och jag fick endast ett E som betyg vilket jag ej är nöjd med då jag presterat bra på prov och tycker ej att jag förtjänar ett E som slutbetyg.
    • : Så därför funderar jag istället på att läsa franska 3 nu när jag går i 2:an.
    • Anna : Bra att du har funderat på vad som gynnar dig, vad gäller valbara kurser. Lycka till med dina studier.