Hiben
    Jag tog nyligen studenten och har ångest över vad jag ska göra. Jag vill komma in på psykologlinjen, men den har väldigt höga krav och jag har runt 16,8 i betyg och 1,15 på hp. Min plan var att ta ledigt då jag är skoltrött och jobba på mina HP poäng i 6 månader till 1 år beroende på hur det går, men nu sitter jag här halvvägs in i ”sommarlovet” (arbetslösheten) och tvivlar. Tänk om jag inte lyckas höja mina poäng? Vad ska jag göra, ska jag gå komvux? Ska jag betala för någon pluggtjänst? Det krävs väldigt mycket för att komma in med betyg (runt 21/22) vilket är varför jag undrar ifall det är värt att gå komvux med tanke på hur mycket jag skulle behöva höja mig med. Jag vet inte. Jag har ångest.
    Sen har jag ju också funderat på att plugga något annat så länge, men skulle det inte bli för mycket att jobba, plugga inför hp, eventuellt plugga komvux och på det plugga universitetskurser?

    Sidofråga: vid vilken ålder brukar folk i genomsnitt ungefär börja i universitetet? Stressar jag upp mig i onödan då jag bara är 18? Vet inte det kanske är en del familjepress i det hela. Känns som att jag har svaret till väldigt många frågor själv men att jag behöver någon slags bekräftelse på att de svaren är rätt hahaha :’) ...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hiben,
    om du är "skoltrött" så kanske det är bra att göra någonting annat ett tag - t.ex jobba...
    När man är 18 år vet man sällan vad man vill jobba med i många år framöver. Du kan gott vänta i några år, om du inte är säker.
    Det skadar dock inte att kika på olika utbildningar och yrken.
    www.framtid.se finns det över 2.000 yrken beskrivna.

    Eftergymnasiala utbildningar
    Det som många känner till är akademiska utb, dvs högskolor och universitet men

    yrkeshögskola - www.yhguiden.se - är en lite mindre känd skolform, vilket är jättesynd för att de utbildningar är jättebra! De är ofta kortare än högskoleutbildningar och leder direkt till jobb.

    Boka tid med SYV på komvux
    Det du absolut kan göra - är att boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; det kan inte skada. Du kan då diskutera just din specifika situation och få lite nya insikter.