Oscar
    Hej! Fick F i matte 2b under andra året och ska nu i 3:an göra om det. Vet ej om jag blir godkänd och undrar hur detta påverkar ansökan till högskolan då detta sker mellan mars och april. Undrar även hur det ser ut om jag F:ar denna kursen och hur det påverkar gymnasieexamen eftersom 2b är obligatoriskt för samhällslinjen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar!

    Du måste ha betyg i Matte 2b om du ska få Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet, men F är också ett betyg.

    Om du har godkända betyg i alla andra kurser och bara F i Matte 2b, uppfyller du kraven för gymnasieexamen. Men du kommer för all framtid ha F i ditt Examensbevis, vilket drar ner värde /konkurrenskraft/ i dina gymnasiala betyg.

    Även om du i framtiden höjer betyg i matte 2b, så står F-et kvar i självaste dokumentet Exmensbevis men du lägger då till ett annan betygsdokument med högre betyg i matte 2 som räknas in i ditt jämföresletal i så fall.

    Med F i matte 2, är du ej behörig till många eftergymnasiala utbildningar.

    Om du söker till utbildning där matte 2 ej krävs, skulle du i så fall få 0.5 i meritpoäng för godkänt betyg i Matte 2. Det ger stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats.

    Sammanfattning:

    du kan få ut Examensbevis och bli behörig till högskola (grundläggande behörighet) med F i matte 2b. Det finns stora fördelar i att få godkänt betyg i matte 2, som kommer att gagna dig på olika sätt.

    Känner du till www.matteboken.se? och Mattecentrum som driver mattestugorna i 27 städer?

    Försök få godkänt betyg i matt 2 är mitt råd, gör ditt bästa!

    Lycka till och vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!

    Julia Syv